Etiketter

lørdag 18. februar 2012

Sitronkjeks





God morgen

Nå er det endelig helg og noe av det jeg liker best med helgen er å unne seg noe godt til morgenkaffen. Disse kjeksene er perfekte til nettopp det, søte, friske og smelter på tungen. Virkelig deilige.

I dag har jeg desverre ingen steg for steg bilder, men håper dere holder ut allikevel :)

Til disse kjeksene trenger du:

  • 175g smør- romtemperert
  • 40g melis
  • 2 sitroner, zesten
  • 150g mel
  • 40g maizena
Kjør smør og melis i en kjøkkenmaskin til det blir lyst og luftig, ha i resten av ingrediensene og bland til du har en glatt myk deig. Forsøk å ikke overarbeide deigen.

Trill deigen ut til like store kuler og ha dem på et stekebrett, bruk baksiden av en gaffel til å trykke dem litt ned. Om du vil kan du gjøre som meg og ha deigen i en sprøytepose med stjernetyll og sprøyte opp små rosetter på bakepapiret.

Stekes på 180grader i ca. 12-14 minutter til de er lett gyldne.

La kjeksene avkjøle helt før du har de i en boks eller velger å fylle dem.
Jeg har valgt å fylle mine med en blanding av søtet kremost, philadelphia (ikke lett varianter) pisket med melis til de blir så søte som jeg vil ha dem, og litt lemoncurd. Du kan enten blande den søte kremosten og lemoncurden direkte eller ha en halv teskje kremost på én kjeks og en halv teskje lemoncurd på en annen og så "lime" dem sammen.


Mmmm... dette er godt.

Håper du får en deilig helg.  :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar