Etiketter

tirsdag 14. februar 2012

Makroner

Hei.





I dag tenkte jeg at jeg skulle dele en oppskrift på makroner. Makroner er noe jeg virkelig elsker og alltid kjøper med meg når jeg er i Frankrike.
Perfekte makroner skal være sprø på utsiden og myke inni og ikke for tykke eller seige. Jeg har laget makroner mange ganger, men resultatet blir sjeldent det samme, dette kan ha flere grunner; ovnen min har ikke termostat så de blir for mye/ lite stekt, av og til bruker jeg mandelmel, men når jeg ikke får tak i det skolder jeg mandler og lager mitt eget, luftfuktighet og temperatur forandrer seg gjennom året og kan også påvirke resultatet.

Men jeg gir meg ikke av den grunn. For det meste blir det nemlig deilige makroner slik som de jeg får kjøpt i Frankrike.

Dette trenger du:


  • 85 g mandelmel
  • 150g melis
  • 3 eggehviter- romtemperert
  • 65g sukker
  • 1ts vaniljeekstrakt/ ½ vaniljestang

Bland siktet melis og mandelmel i en bolle. 
Pisk eggehviter til de begynner og bli hvite og luftige, tilsett så sukkeret litt etter litt. Tilsett vanilje. Når marengsen er stiv og blank er den klar.

Ha i halvparten av mandelmel og melis blandingen, vend dette inn med en slikkepott, tilsett så resten og vend dette inn. Hvis du vil ha i farge eller smak (essenser), has det i nå. Jeg har valgt å ha litt rødfarge i mine.

Når alt er vendt inn presses og spres blandingens lang bollens innside, før så slikkepotten langs kanten av bollen mens du løfter røren opp og snur den. Gjenta ca 15 ganger til røren er fast og renner sakte av slikkepotten.

Sprøyt ut små rundinger på en bakeplate (her kan du gjerne tegne opp sirklene ved hjelp av en utstikker el. på bakepapiret på forhånd også snu det når du begynner å sprøyte slik at  alle blir like store). La makronene hvile på kjøkkenbenken en halvtimes tid, de skal være ”tørre” på overflaten slik at ingenting henger igjen på fingeren når du kjenner forsiktig 
etter. Dette er alfa og omega når det kommer til utviklingen av "føttene" på makronene- ingen føtter ingen ekte makron, men det hjelper også til med å unngå sprekker under steking.

Stekes på 190 grader i ca 15 min.

 Bringebær makroner


 Pistasj makroner

Jeg er utrolig svak for smaken av pistasj, men det er ikke så lett å finne pistasj-essens og bare pistasjnøtter synes jeg smaker for lite, så lykken var stor da jeg kom over Kakeboksen og så utvalget deres i aromaer.

Variasjoner:
Sjokolade; 25 g kakao, 50 g. Mandelmel, 150 g melis.

Som fyll har jeg valgt en form for konditorkrem;

¼ vaniljestang
2 eggeplommer
50 g sukker
15g mel
2dl melk

Følg fremgangsmåten til Pastrycream

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar