Etiketter

søndag 26. februar 2012

Kandisert appelsinskall





Jeg ble inspirert til å prøve meg på å kandisere appelsinskall her om dagen. Jeg har jo spist dette flere ganger og synes det er veldig godt, men har ikke før nå tenkt på å lage det selv.

Til dette trenger du
  • 2 appelsiner - vasket
  • 120g sukker
  • 30 ml vann
  • 1 ss glukose ev. sirup

Skjær appelsinene i 4 like deler og fjern kjøttet fra skallet. Ha skallet i en kjele med vann slik at det dekker  og sett det til å småkoke i 20-30 minutter.

La skallet avkjøle i vannet.

Hell av vannet og skrap forsiktig ut det hvite på innsiden av skallet som nå er mykt.


Ha sukker, vann og glukose i en kjele og kok opp på middels varme til sukkeret er oppløst. Med en våt pensel kan du børste ned sidene av kjelen underveis (for å unngå sukker krystaller i sirupen).


Skjær appelsinskallet i lange strimler, hver kvarte del bør gi minimum 5 stk.
Ha skallet i kjelen med sirupen, sett på lokk og la det stå og småkoke til sirupen er nesten helt kokt inn og du har nådd myk-kule stadiet (en dråpe med sirupen sluppet i et glass med kaldt vann gir en myk kule), ca. 30 minutter.


Løft ut skallet fra kjelen med en hullsleiv og ha det i over i en skål med sukker. Sørg for at alt er godt dekket med sukker rundt det hele og at ingen av skallstripene er "limt" sammen. Minner litt om vingummi :)


Ha de så over på et brett og la de tørke, helst over natten.

Dersom du ønsker å beholde dem slik kan du ha det kandiserte skallet over i et glass med lokk som du fyller med sukker. Eller du kan gjøre som meg og dekke dem med sjokolade.


Mmm... sjokolade.....!


Jeg har hakket opp en blanding av mørksjokolade og melkesjokolade.


Ha det over en kjele med småkokende vann til ca 1/3 har smeltet.


Ta bollen så av varmen og rør forsiktig rundt til resten har smeltet.


Dypp appelsinskallet en og en og legg de på et bakepapir for å stivne. Når alle er ferdigdyppet kan du sette dem i kjøleskapet for at de skal stivne litt fortere.


Så er det bare å spise i vei.

Jeg synes disse ble veldig gode og de levde ikke lenge, hver gang jeg gikk forbi dem forsvant én til.

4 kommentarer:

  1. Dette er de beste kandiserte apelsinskallene jeg har spist.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig, jeg er glad de falt i smak. :)

      Slett
  2. Denne oppskriften er alle tiders! Jeg har prøvd den engang tidligere og nå skal jeg lage den igjen. :) Tusen takk til deg som deler! :) Det går også an å hakke appelsinskallene i småbiter for de rulles i sukker og så bruke dem som smakstilsetning i konfektbiter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Inger.
      Jeg har også tenkt på muligheten til å hakke dem opp, men har ikke prøvd det ennå. I år kommer jeg til å droppe å rulle dem i sukker før jeg dypper dem i sjokolade :)

      Slett