Etiketter

fredag 10. februar 2012

Kokosboller

... eller sjokoladeboller om du vil.






Viste seg nemlig da det var tid for dypping at jeg hadde glemt at jeg ikke hadde mer kokos.

God fredag!
Nå er det snart helg og for meg er nok fredag ettermiddag den beste tiden i løpet av hele uken, da ligger helgen åpen og uberørt, full av muligheter foran meg og det er endelig tid for litt kos. Og hva er vel bedre enn noe luftig og søtt med deilig sjokolade?!

Kokosboller er en genial ting, rask å lage og lav på kalorier.
Min hovedregel er å ta utgangspunkt i hva jeg trenger for én eggehvite, også ganger jeg det bare opp i forhold til hvor mange jeg vil lage. Én hvitte gir ca 4 boller og per hvitte trenger du:
  • 1ss sukker
  • 1 plate gelatin
  • noen dråper vanilje essens

Legg gelatinen i bløt.

Pisk opp eggehvite og når du begynner å få hvitt skum tilsettes sukkeret litt og litt, når du har en skinnende fast marengs tilsettes dråpene med vanilje essens.



Klem ut vannet av gelatinen og smelt på lav varme med 1-2 ss vann.

Litt info om gelatin; gelatin smelter ved 45 grader, over 60 grader ødelegges det, så IKKE kok gelatinen, men smelt det forsiktig :)

Ha den smeltede gelatinen i en tynn stråle i marengsen mens du fortsetter å piske. Når alt er blandet er det klart til å sprøytes opp.

Jeg bruker én gangs sprøyteposer som er å få kjøpt bl.a. hos Pals, men du kan fint bruke en vanlig sprøytepose.
Sprøyt opp skumtopper på et brett du har kledd med plastfilm og sett det kaldt i en 20-40 min til de er helt stive.



Til å dyppe har jeg valgt vanlig mørk sjokolade som jeg smelter over vannbad og ev. tilsetter litt fett for å få litt tynnere konsistens. Skumtoppene setter jeg på en metall spatel, men vanlig stekespade fungerer like fint, og bruker så en skje til å helle sjokolade over til alt er dekket (bruker du kokos legges skumtoppene i en bolle med kokos nå og vendes forsiktig til alt er dekket). Settes så tilbake på det plastkledde brettet. Pass på at du får med sjokolade under skumtoppene også. Så er det tilbake til kjøleskapet en 15-25 min for å la sjokoladen stivne.



Så er det bare å nyte.



Kokosboller lar seg fint fryse og kan nesten spises rett fra fryseren (spørs hvor sugen du er).

For smaksvariasjoner kan du godt bruke juice til å smelte gelatinen med, det går også veldig bra å tilsette annen smak enn vanilje og gjerne også litt konditorfarge om du vil gjøre dem litt ekstra fancy.

Det hender jeg bruker sukrin istedenfor vanlig sukker for å gjøre dem "hverdags vennlige", de blir litt mer "skummete" i konsistensen, men smaker like godt.

4 kommentarer:

  1. Namm.. Disse må jeg prøve. Men hvordan går man frem for å lage kokosboller med kjeks i bunn mon tro? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Morsomt at du lurer på det for jeg har nemlig tenkt til å prøve meg på det innen jul. Så får vi se om jeg finner en kjeksoppskrift som er brukbar :)

      Slett
  2. kan gelatinen sløyfes her å eller?:) eller bli erstattet med noe annet?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har sett lignende oppskrifter uten gelatin, så det går nok. Du bør nok ha en god del mer sukker i om du ønsker å utelate gelatinen for å gjøre blandingen mer stabil ev. gå for en italiensk marengs (som inneholder sukkersirup som holder 117 grader), eller prøve agar- agar :)

      Slett