Etiketter

fredag 3. februar 2012

Cakepop hjerter

...til valentine.




Jeg tenkte jeg skulle ta de tradisjonelle cakepopsene og gjøre dem om til hjerter i forbindelse med Valentines day som kommer snart.

Som grunn har jeg brukt en vanlig cupcake røre, en hvit og en med sjokolade. Når cupcakene er stekt (du kan godt steke røren i en vanlig kakeform om den skal brukes til cakepops) smuldres kaken opp og blandes med litt glasur. Velg glasur etter ønske og tilsett gjerne farge om ønskelig. Glasuren tilsettes litt og litt, det skal bli en "deig" som er lett å trille baller av, men for mye glasur vil gjøre popsene tunge og klissete, husk at det fremdeles skal virke som kake.

Oppskriften på hvite cupcakes og glasur finner du i forrige innlegg, denne gangen smakstilsatte jeg glasuren med lemoncurd, oppskrift på sjokoladecupcakes kommer snart. For glasuren til sjokoladevarianten tilsetter jeg bare 1-2 ss kakao til glasuren.

Når cakepop deigen er klar er det bare å begynne å forme hjerter. Jeg valgte å bruke en hjerteutsikker som jeg klemte deigen ned i. det er fint om hjertene er litt tykke slik at det er plass til lollipoppinnene som skal i etterhvert. Når hjertene er laget legges de på et brett e.l. og settes kjølig en stund for å bli faste.

Til å dyppe har jeg brukt Wilton candy melts som du bl.a. får kjøpt på  Cacas .
Jeg synes forsåvidt at dette blir litt tykk masse å dyppe i så forsøkte å spe ut med litt fett (olje/delfia), men ble ikke helt fornøyd med sluttresultatet. Dette er mye lettere når du bare dypper runde kuler, men hvis noen har noen gode tips til hvordan jeg kan få candy melts mer flytende uten at de blir stygge når de stivner tar jeg gjerne imot tips.
Uansett, det ble som det ble og godt smaker de!

For å dyppe tar du kakehjertene ut av kjøleskapet, dypper en lollipoppinne i litt candy melt og stikker den ca halvveis inn i kakehjertet, sett det så kaldt igjen. Når du skal dyppe er det lurt å jobbe med få om gangen og la resten ligge i kaldt til du er klar, så unngår du at de blir myke og ev. faller fra hverandre ved dypping. Dypp pinnen med kakehjertet ned i skålen med candy melt og bruk ev. en skje e.l. for å dekke hele kakebiten, ta den opp og dunk forsiktig på kanten av bollen eller hånden din for å få av overflødig candy melt. Sett pinnen så ned i en isopor blokk eller oasis og la det stivne.

Så er det bare å nyte søte cakepophjerter.



Beklager at jeg ikke har fått lagt ut noe særlig steg for steg bilder ennå, men det kommer til å bli mer av det framover.

God helg !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar