Etiketter

mandag 28. januar 2013

Brownies med peanøtter, karamell og havsalt



Brownies er en favoritt som jeg kommer tilbake til gang på gang. Ved å bytte ut et par ingredienser kan man variere temaet - alt som passer til sjokolade burde passe til brownies.
Denne gangen ble det salte peanøtter og dulce de leche med et lite dryss havsalt til sist.


  • 150g mørk sjokolade
  • 150g smør
  • 200g sukker
  • 30g brunt sukker
  • 3 egg
  • 130g mel
  • 2 dl salte peanøtter
  • 100g dulce de leche (kan fint bruke HaPå)
  • 1/2 ts havsalt
  • Vaniljeessens


 Ha smør og sjokolade i en kjele og smelt dette på lav varme.


Ha sjokoladeblandingen over i en bolle og rør inn sukkeret og vaniljen.


Tilsett så eggene.


Vend inn melet


Og til sist røres peanøttene inn.


Fordel røren i en firkantet form, min er 23x23 cm, og fordel dulce de lechen  i røren og avslutt med et dryss havsalt.


Stekes på 175 grader i ca. 30 minutter. Sjekk med en tynn pinne eller kniv etter 20 minutter, når det bare så vidt henger litt røre igjen på pinnen er brownien klar.


 
Brownies er min "go to" oppskrift når jeg ikke riktig vet hva jeg skal lage, men har lyst på noe deilig, søtt og litt dekadent.
 


15 kommentarer:

  1. Bra blogg!

    Det er Magne fra VG her, nå har jeg anbefalt innlegget ditt på forsiden av VG slik at flere kan få gleden av det.

    Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange nye lesere, ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea _a_ vg.no

    :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :)

      Er kjempetakknemlig for all eksponering!

      Slett
  2. Hei hvor får du kjøpt denne dulce de leche? :)

    SvarSlett
  3. Hei
    Dulce de leche kjøper jeg som regel når jeg er ute og reiser, men det er i grunn det samme som HaPå.
    Om du vil lage det selv kan du legge en boks med kondensert søt melk i en kjele med kokende vann og la det koke i ca. 3 timer.
    :)

    SvarSlett
  4. nam nam oppskrift! så flink du er :)

    SvarSlett
  5. Takk for spennende oppskrift! Den er herved notert. Men jeg undres på om det går an å være "litt" dekadent..? Enten er man dekadent eller ikke... :-)
    Mvh Karen

    SvarSlett
  6. Du har to skåler med enn det du lister i ingrediensene, jeg vil tro det er de to blå nederst på bildet. Den ene er vel brunt sukker, men hvor mye? Og hva er den andre?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var vaniljeessensen og brunt sukker som hadde falt ut. Nå er det på plass :)

      Slett
  7. Hvis man ikke har vaniljeessens, kan man da bruke vaniljesukker istedet? Evt. hvor mye? Tenkte å prøve denne i helgen. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei,
      Ja, du kan absolutt bruke vaniljesukker, bruk samme mål- 1 ts.
      Håper det faller i smak :)

      Slett
  8. Nå prøver jeg meg på denne og posjonsbløtkakene til bursdagfeiring i helga. Her er er fallhøyden stor, siden det er sjelden jeg lager kaker!!! Og regner med at gjestene har prøvd "originalversjonen" :)

    SvarSlett
  9. De har ikke smakt denne, men porsjonsbløtkaka har de fått. Vet at de er som meg som setter pris på alt de får uansett, og du er jo dyktig på slikt du :)
    Lykke til med bursdagsfeiring

    SvarSlett