Etiketter

tirsdag 21. februar 2012

Peanutbutter cookies





I helgen lagde jeg disse deilige cookiene. Jeg er jo fryktelig svak for smaken av peanøtter og da spesielt peanøttsmør, så tenkte jeg skulle prøve meg på en cookie oppskrift med nettopp dette.

For å lage disse trenger du:
  • 400g mel
  • 1 ts natron
  • ½ klype hjortetakksalt
  • 150g sukker
  • 100g brunt sukker
  • 85g smør- romtemperert
  • 100g peanøttsmør
  • 1 dl olje
  • 1 ts vaniljeessens
  • 1 egg
  • 200g sjokolade- hakket/ peanøtter
  • 1-2 ss fløte

Kjør smør , sukker og brunt sukker i en kjøkkenmaskin til lysere og luftig, tilsett peanøttsmør og bland godt. 


 Tilsett gradvis olje, egg og vanilje. 



 Ha til sist i mel, natron og hjortetakksalt. Bland alt til du har en deig som holder sammen, tilsett om nødvendig ett par spiseskjeer fløte for å samle deigen.


Dersom du ønsker å bruke sjokolade has det i nå.
 Jeg hadde egentlig tenkt til å bruke vanlig melkesjokolade, men da jeg kom hjem fra butikken oppdaget jeg at jeg hadde fått med meg den med biter av kvikklunsj. Det er jo en kjempegod sjokolade og jeg synes faktisk at det lille hintet av salt gjør seg godt til denne oppskriften.


 Ta deigen ut av bollen og samle den raskt.


Fordel kuler av deigen på et stekebrett, til dette kan du godt bruke en iskremskje for å få lik størrelse på alle. Trykk kulene litt ned slik at de er nesten flate, disse sprer  seg veldig lite under steking.


Stek på 180 grader i ca 10-12 minutter.


På grunn av peanøttsmøret i denne oppskriften flyter cookiene mye mindre utover enn en vanlig cookieoppskrift og deigen blir litt "kortere", det kan være greit å ha i bakhodet om du er vant til å lage vanlige cookies. Smaken er uansett fortreffelig.


Om du vil kan du jo tilsette litt hele peanøtter i deigen også.

Oppbevares i en lufttett boks i en ukes tid, eller om du gjør som meg og oppbevarer dem i en gjennomsiktig glasskrukke slik at de synes, da forsvinner de nemlig mye fortere, iallefall hos meg :)

3 kommentarer:

  1. Hvaslags peanøttsmør brukte du? Den ser så "ugrov" ut. Hvor får man kjøpt den?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bruker vanligvis Skippy som er et amerikansk merke, tror du får det i de fleste store supermarkeder. Uansett kan du velge et hvilket som helst peanøttsmør somm ikke er grovt, tror de fleste butikker har begge deler.
      :)

      Slett