Etiketter

søndag 12. februar 2012

Knekkebrød




Det er for tiden veldig populært å lage sine egne knekkebrød og med god grunn. Disse er mye bedre enn de du får i butikken, de er sunnere og de holder deg mett mye mye lenger.
Det er en del lignende oppskrifter der ute, men jeg deler den allikevel :)

For meg så har hjemmelaget knekkebrød blitt en virkelig redning, jeg tåler nemlig ikke gjær, så alt av brød og slikt må jeg holde meg langt unna, noe som er en utfordring i matpakke-landet Norge. Så endelig finnes det noe jeg også kan spise og som er sunt, ikke minst!

Du trenger:


  • 170g sammalt rug
  • 25g kruskakli
  • 100g havre
  • 75g linfrø
  • 130g solsikkefrø
  • 70g sesamfrø
  • 70g gresskarfrø
  • en klype salt
  • 7 dl vann
Bland alle ingrediensene i en stor bolle og la det stå og svelle en halvtimes tid.

Fordel deigen på to stekebrett og bre det jevnt utover ved hjelp av en metallspatel med "knekk" (kan fint bruke en vanlig stekespade om det er alt du har).


Stekes så på 190 grader i 45-50 min. Etter ca 10 minutter kan du ta ut brettene og skjære opp ruter før du fortsetter stekingen, da blir det mye enklere å dele dem opp etterpå. Har du varmluftsovn kan du steke begge brettene samtidig, men jeg bytter plassering på dem halvveis uansett fordi ovnen min ikke er jevn. Ta ut brettene og ha knekkebrødene over på en rist og ha dem så tilbake i ovnen på ca 100 grader i 30-40 min til de er helt tørre. Ta dem ut og avkjøl.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar