Etiketter

lørdag 30. mars 2013

Påskeegg



Her kommer årets påskeegg.

I fjor kjøpte jeg en form til å lage ett stort egg i på Cacas og det er denne jeg bruker når jeg lager mitt eget påskeegg.
I  år har jeg valgt å farge det sølv med en anelse rosa, rett og slett fordi jeg har fått helt dilla på fargesprayer.

Her gjelder samme fremgangsmåte som ved vanlig konfekt når det kommer til temperering av sjokoladen.

Ta 400g sjokolade, velg en type du liker å spise, og fordel i tre skåler.

Ta 1/3 og smelt i vannbad,
ta dette av varmen og tilsett umiddelbart én av det to gjenværende 1/3.
Rør rundt til alt er smeltet.
Den siste 1/3 med sjokolade har du i litt og litt til den smeltede sjokoladen begynner å bli tykk og ikke klarer å smelte mer.

Fordel så sjokolade i eggeformen.

Sørg for at du har et ganske tykt lag med sjokolade i formen og vend den så opp ned på et bakepapir eller aluminiumsfolie.


Sett det hele i fryseren ett par timer.

Løsne sjokoladen forsiktig fra formen.

Så er det bare å fylle med det du skulle ønske, bare pass på at det blir plass til å lukke egget.


Jeg har gått for en helt hjemmelaget variant med vaniljefudge, sjokoladefudge, bringebærgele, champagnetrøfler, sjokoladeegg og pralintrøfler (de med malte nøtter på).



Så over til fargingen. Dette må naturligvis skje etter at egget er fylt og forseglet med litt ekstra smeltet sjokolade. 
Velg en farge du liker (det finnes masse fine konditorfarger på sprayboks) og spray et jevnt lag. 
La det tørke skikkelig før du snur egget og gjentar på den andre siden.  

En liten sløyfe til pynt og egget er klart.

God påske!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar