Etiketter

fredag 4. oktober 2013

Paibunn - grunnoppskrift



Mange av oppskriftene mine har komponenter som går igjen slik som f.eks vaniljekrem og lemoncurd og istedenfor å skrive hele oppskriften hver gang har jeg laget egne innlegg for disse. Paideig, eller mørdeig om du vil, er nettopp en slik oppskrift så her kommer oppskriften på det.


Dette gir ganske mye deig, nok til både bunn og lokk. Jeg har benyttet meg av mange forskjellige oppskrifter gjennom tidene, men dette er den jeg som jeg synes gir best resultat og som nå er min "go to" paideig.


Ingredienser:
  • 300g smør- mykt
  • 190g melis
  • 500g mel
  • 60g finmalte mandler
  • 2 egg

 Ha melis og smør i en kjøkkenmaskin med k-spade og kjør det lyst og luftig.


Tilsett eggene, ett og ett.


Ha til sist i mel og mandler og stopp så fort deigen henger sammen.


Fordel deigen på 2-3 deler og pakk dem inn i plast. Trykk dem flate og la dem avkjøle i kjøleskap i ca 20 minutter.


Kjevle deigen til ca. 3 mm tykkelse og kle en paiform med den.

 
Prikk bunnen med en gaffel og sett formen i fryseren i ca. 15 minutter.

Stekes på 180 grader i 15-20 minutter, alt etter hvor stor form du har. Paibunnen er ferdig når den er gylden.
Dersom du bruker keramiske bakekuler tar du de ut etter ca 12 minutter og fortsetter stekingen.

La paibunnen avkjøle.

Dette kalles forøvrig "blindbaking".

Om du synes kantene blir litt for mørke kan du dekke disse med aluminiumsfolie mens den stekes.

Nå kan du fylle den med hva du vil og lage all verden lekre paier, hva med sitronpai, gresskarpai, pære og frangipan terte eller epleterter?

Om du velger en pai hvor fyllet skal stekes sammen med paibunnen som i epletertene så kan du ha i fyllet så fort du har hatt deigen i formen og steke paien da, det er ikke nødvendig å prikke og fryse deigen først.


Formen jeg har brukt her er litt mindre enn vanlig paiformer og er perfekt størrelse å ta med seg på f.eks. piknik, de er kjøpt på Clas Ohlson.

Det kommer flere innlegg med denne paibunnen til uken, så derfor gir jeg dere denne nå.

God Helg! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar