Etiketter

tirsdag 1. juli 2014

Pistasj makroner



Pistasj-is var alltid yndlings iskremen min som liten, nå har det kommet ett par andre som gir god konkurranse, men jeg er fortsatt veldig svak for smaken av pistasj i søtt.

Da jeg var en tur i Paris i våres kom jeg over et lite glass med pistache paté, som hovedsakelig er pistasjnøtter kjørt til en tykk flytende masse. Tidligere har jeg brukt essens når jeg har laget noe med pistasj smak, men originalen må da være bedre?
Dette ble kjempegodt, virkelig helt himmelsk for en pistasj elsker som meg.
Jeg tror Oliviers & co har en pistasjkrem også, for de av dere som ikke skal til Frankrike med det nærmeste.

 Til makronene trenger du;


Ingredienser:
  • 125g mandelmel
  • 125g melis
  • 60g sukker
  • 3eggehviter (90g)

For å få makronene så glatte som mulig så gir jeg mandlene en omgang i foodprosessoren først.
Jeg starter med å piske eggehvitene til skum.Tilsetter så sukkeret i to omganger til jeg har blank marengs. Tilsett farge om du ønsker det.

Sikter så inn melis og mandler.

Jobb med røren til den blir glatt og sakte-rennende. Den skal ikke være helt flytende, men sånn at det ikke blir noen topper som står opp etter at du har sprøytet dem opp.


Sprøyt opp sirkler på et bakepapir og la de tørke i ca 30 min. Når du kan ta på de uten at noe sitter igjen på fingeren din er de klare til å stekes.


Om du vil pynte de som jeg har gjort kan du strø på litt rosa sukker (sukker og konditorfarge).
155 grader i ca 10 minutter- ikke varmluft.


Fyllet er italiensk smørkrem:



  • 2 eggehviter
  • 100sukker
  • 25g vann
  • 150g smør i små terninger

Pisk eggehvitene til hvitt skum
Kok opp sukker og vann til 120 grader.
Hell den varme sukkermassen over de eggehvitene mens du pisker. Forsøk å treffe kanten av bollen og ikke selve vispen.

Når marengsen når romtemperatur tilsettes litt og litt smør til alt er pisket inn og du har en jevn smørkrem.
Underveis kan det se ut som kremen holder på å skille seg, det er helt normalt, bare fortsett å piske og tilsette smør.

Tilsett 2ss pistasjkrem.

Dette er en ganske stor oppskrift og er mer enn nok krem til dobbelt så mange makroner.










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar