Etiketter

torsdag 10. juli 2014

Kastanje fudge



Nok en fudge oppskrift. Det er jo så gøy å teste ut nye smakskombinasjoner!
Det er nok noen av dere som har fått med dere at jeg er en del i Frankrike og naturlig nok blir jeg fascinert av de ingrediensene som er vanlig å bruke i bakverk der, men som vi knapt kjenner til her hjemme.

Alle har vi vel sett filmer fra USA hvor det blir kjøpt varme, ristede kastanjer i papirkremmerhus om vinteren på gata. Kastanjene i Bygdø Allee er ikke akkurat det samme :) I Frankrike er de også flinke til å bruke kastanjer, men her bruker de dem stort sett i søtt. Du kan få Marron glacé som er kandiserte kastanjer eller kjøpe en "Mont blanc" som er en søtsak laget på kastanjepuree. Jeg har jo selvfølgelig kjøpt med meg noe kastanjepuree for å teste ut. Det blir nok noen Mont blanc etterhvert også, men først ville jeg prøve de i en fudgeoppskrift.




Ingredienser:
  • 450g sukker
  • 400g fløte
  • 50g smør
  • 1ss glukose
  • 100g kastanje puree

Ha alt bortsett fra kastanjepureen i en kjele og varm det opp til 116 grader.


Hell over i en bolle og la det stå til det når 110 grader.

Rør kraftig til massen når 60 grader. Dette tar litt tid, men er viktig for å få riktig konsistens.


Tilsett kastanje pureen. Rør det jevnt og hell over i en firkantet form kledd med bakepapir.


La det avkjøle, gjerne over natten.



Det ble ganske godt, fudge er jo vanskelig å ødelegge. Jeg har jo ikke spist så mye med kastanjesmak før så det kan kanskje være en tilvenningssak. Smaken er ganske mild, men absolutt god, verdt et forsøk.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar