Etiketter

torsdag 26. juni 2014

Cookiebutter fudge



Fudge! Ikke mange ting bringer fram barndomsminner om smågodt og prioriteringen av de tunge fudgebitene mot den lettere vingummien som du fikke flere for for pengene. Det ble alltid noe fudge, men sjelden mer enn ett par biter selv om det var en av favorittene.

Jeg prøvde lenge å finne en god fudgeoppskrift slik at jeg kunne lage disse selv og har prøvd ganske mange oppskrifter etterhvert før jeg fant denne. Utgangspunktet er denne oppskriften. Når man endelig har funnet den perfekte fudge oppskriften så begynner eksperimenteringen med smaker!

De av dere som har vært innom noen ganger har sikkert fått med dere at jeg ELSKER cookie butter (Biscoff spread/ Speculoos spread) som er smørbar karamellisert kjeks som kan minne litt om pepperkaker. Jeg kan fint spise store mengder med en skje rett ut fra boksen, men jeg prøver å beherske meg og finne andre bruksområder også. Så denne gangen får dere fudge med cookie butter.



Ingredienser:
  • 450g sukker
  • 400g fløte
  • 50g smør
  • 1ss glukose
  • 100g cookiebutter (Biscoff/ Spekuloos spread)

Ha alt bortsett fra cookiebutteret i en kjele og varm det opp til 116 grader. (didgitalt termometer folkens!)


Hell over i en bolle og la det stå til det når 110 grader.


Rør kraftig til massen når 60 grader. Dette tar litt tid, men er viktig for å få riktig konsistens. Tilsett cookiebutteret.


 Rør det jevnt og hell over i en firkantet form kledd med bakepapir.

La det avkjøle, gjerne over natten.


Skjær opp i biter. Spis noen selv, del med familien, gi noen til naboen og kos deg :)









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar