Etiketter

onsdag 16. juli 2014

Ingefær makroner



Det er lett å se at det er ferie i Norge i nå. T-banene har sitteplass, det er nesten ikke kø og det er ingen vits å prøve å sette opp noen avtaler før godt ut i august. Her på bloggen er det også ferie nå, men jeg skal forsøke å legge ut nye innlegg en gang i blant allikevel.



I det siste har jeg hatt et sukkersug langt over normalen, for selv om det kanskje ikke virker sånn med tanke på at dette er en bakeblogg, så forsøker jeg å holde meg til søtsaker i helgene. I natt var det faktisk så ille at jeg våknet av å ha drømt om makroner (!)   :)
Så da tenkte jeg det passet med en makronoppskrift i dag.
Disse makronene er fylt med en krem som jeg har hatt masse ingefærsyltetøy i. Jeg synes jo at ingefær og sukker er en genial kombinasjon og prøver derfor å få brukt det av og til. Ingefærsyltetøyet er kjøpt inn i England, men det kan godt tenkes at du kan få tak i det i en av de større butikkene her hjemme også, ev. kan du bruke syltet ingefær (søt) eller kandisert ingefær.


 Til makronene trenger du;


Ingredienser:
  • 125g mandelmel
  • 125g melis
  • 60g sukker
  • 3eggehviter (90g)

For å få makronene så glatte som mulig så gir jeg mandlene en omgang i foodprosessoren først.
Jeg starter med å piske eggehvitene til skum.Tilsetter så sukkeret i to omganger til jeg har blank marengs. Tilsett farge om du ønsker det.

Sikter så inn melis og mandler.

Kjør kjøkkenmaskinen på lav hastighet til den ser ut som den har riktig konsistens, altså delvis flytende, men ikke helt.

Sprøyt opp sirkler på et bakepapir og la de tørke i ca 30 min. Når du kan ta på de uten at noe sitter igjen på fingeren din er de klare til å stekes.

Jeg har hatt på litt oransje sukker før makronene har tørket.

155 grader i ca 10 minutter- ikke varmluft.


Fyllet er italiensk smørkrem:



  • 2 eggehviter
  • 100sukker
  • 25g vann
  • 150g smør i små terninger

Pisk eggehvitene til hvitt skum
Kok opp sukker og vann til 120 grader.
Hell den varme sukkermassen over de eggehvitene mens du pisker. Forsøk å treffe kanten av bollen og ikke selve vispen.

Når marengsen når romtemperatur tilsettes litt og litt smør til alt er pisket inn og du har en jevn smørkrem.
Underveis kan det se ut som kremen holder på å skille seg, det er helt normalt, bare fortsett å piske og tilsette smør.

Tilsett ca. 100g ingefærsyltetøy. (du kan ev. smake deg fram om du er usikker på hvor kraftig smak du vil ha).

Dette er en ganske stor oppskrift og er mer enn nok krem til dobbelt så mange makroner.





Da har iallefall jeg fått tilfredsstilt dagens søtsug. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar