Etiketter

tirsdag 8. juli 2014

Bounty



Eller, egentlig en hjemmelaget variant av Almond Joy, men siden denne ikke er så kjent her så kaller vi den for hjemmelaget Bounty med ristet mandel.
Dette er nok den enkleste oppskriften jeg noengang har prøvd meg på. Du trenger kun 4 ingredienser og det hele er relativt fort gjort.


Det verserer mange sunne varianter av Bounty der ute og det er noe jeg synes er veldig fint, men siden dette er en bakeblogg med fokus på ren og skjær nytelse med null hensyn til hva som er sunt så valgte jeg en søt og deilig variant.

Jeg hadde med meg disse bort og fikk flere kommentarer på hvor gode de var, så om du skal lage én ting i sommer som ikke krever for mye, ville jeg valgt denne :)


Ingredienser:

100g kokos
150g søt kondensert melk
20-30 mandler



Fordel mandlene på et stekebrett og rist i ovnen på 200  grader i ca 5-7 minutter.



Bland kokosmasse og kondensert melk.



Trill ut små kuler, litt mindre enn en golfball og sett på et brett.

Sett én mandel på hver kule og sett det hele i kjøleskapet 1 times tid.

Smelt litt sjokolade (fint om du klarer å temperere den slik at den beholder den fine glansen) og dypp kokoskulene i den.

Så er det om å gjøre å vente til sjokoladen har stivnet, da :)  Sett de gjerne tilbake i kjøleskapet litt om du vil at det skal gå litt fortere.

Om du får noen ristede mandler til overs så er disse kjempegode som snacks.

Tenker disse ville vært enda finere med noen striper av mørk sjokolade over. Om du ønsker å lage avlange barer som ligner mer på den tradisjonelle bountyen så gjør du selvfølgelig det.




7 kommentarer:

  1. Hvor får man tak i kondensert melk? Må¨man på spesial butikk eller finnes det på vanlig dagligvare butikk?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei
      Konndensert melk får du tak i i de fleste butikker. Vikingmelk er kondensert, men usøtet, så hold deg til søtet om du finner det. Finnes vanligvis blant mel og sukker og slikt :)

      Slett
  2. Hvis jeg bruker vikingmelk, bør jeg da tilsette sukker eller vaniljesukker?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ville tilsatt sukker. Vanlig sukker kan kanskje bli litt kornete, så da kan det kanskje være greit å bruke lys sirup e.l. 1-2 ss vil jeg tro er passe, men det er jo bare å smake seg fram. Lykke til :)

      Slett
  3. Hei! Jeg har forsøkt med vikingmelk, men røren henger ikke sammen, og jeg får bare "dynket" kokosmasse som er umulig å forme, selv etter nedkjøling. Har du noen tips til hva jeg kan gjøre annerledes?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.
      Vikingmelken er ikke søtet og er derfor mye mer flytende. Du kan jo kanskje prøve å tilsette litt melis som både vil søte og tykne massen. Ellers så er jo det beste å bruke en søtet kondensert melk.
      Hvis du har noen passende former kan du trekke disse med sjokolade, tilsette kokosmassen du allerede har og legge sjokoladelokk på, da får du brukt det du allerede har i det minste.
      Håper du finner ut av det :)

      Slett
  4. Søtet kondensert melk finner du på innvandrerbutikker. Den er ganske tykk og helt forskjellig fra vikingmelk.
    Kan ikke forestille meg at vikingmelk vil være noe tess uansett hva som tilsettes.

    SvarSlett