Etiketter

onsdag 20. august 2014

banan og sjokolade pudding


Ferien er over, iallefall for min del, og det er tid for å lage noe godt igjen som gir litt ekstra glede enten i hverdagen eller i helgene.
Jeg har hatt en ganske lat ferie i år uten så mye baking, men da det var på sitt varmeste var det mest fristende å ligge på et svaberg framfor å stå inne på et kjøkken uansett. Nå har temperaturen gått tilbake til mer normal sommer/ tidlig høst og det er på tide å begynne å gjøre noe igjen :)



Jeg har tidligere laget peanøttpudding og sjokoladepudding varianter. Så denne gangen kommer en bananpudding som kombinerer disse.

Utgangspunktet har jeg tatt i konditorkrem som er en vaniljekrem tyknet med maizena.



  • 5 eggeplommer
  • 100g sukker
  • 1/2 l melk
  • 60g maizena
  • 35g smør


Kok opp 2/3 av melken.
Ha resten av ingrediensene bortsett fra smøret i en bolle og rør det godt sammen. Tilsett den varme melken og ha alt over i kjelen igjen. Kok opp under konstant omrøring til du får en tykk saus.
Ta kjelen av varmen og rør inn smøret.
Ha alt over i en ren bolle og dekk med plastfolie. La avkjøle.

Jeg ønsket litt flere konsistenser, så har valgt å ha med en kjeksbunn.
 
  • 100g kjeks (digestiv e.l.)
  • 20g smør
Knus kjeksen, smelt smøret og bland dette godt. Press ut i bunnen av puddingformen(e) du bruker.

Siden dette er en bananpudding har jeg tilsatt to godt modne bananer.

Gi dem gjerne en kjapp omgang i en foodprossessor for en glatt miks. Rør dette inn i ca 2/3 av den avkjølte konidtorkremen.

I den siste 3. delen av kremen tilsetter jeg 100g smeltet mørk sjokolade.

Så er det bare å fylle opp formen(e). Ett lag med kjeks, ett lag med sjokoladepudding, så ett lag med bananpudding og helt til sist litt pisket krem som kun så vidt er søtet.

Jeg er veldig glad i denne typen desserter. De er raske å lage og enkle å variere. De passer til og med bra til å ha med på tur om du velger et glass med lokk.



En annen god kombinasjon til banan er peanøttsmør. Så jeg laget like gjerne en liten ekstra porsjon med pudding som jeg tilsatte 2 ss glatt peanøttsmør i. Denne har jeg lagt opp med to lag av peanøttsmør- og bananpudding hver, med den obligatoriske kremen på toppen, men denne gangen uten kjeksbunn.



For meg er desserter i utangspunktet en helgeting, men det hender søtsuget er altfor stort selv midt i uka, da bytter jeg ut sukkeret i denne puddingen med sukrin eller sukrin gold. Surin gold gir god smak og du trenger kun å bruke ca. 1/2 til 2/3 av vanlig sukkermengde, men den gir puddingen en litt mørkere farge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar