Etiketter

onsdag 20. februar 2013

Sitron kokosboller



Hei,
Kokosboller har blitt en av mine "go to" oppskrifter når jeg har litt eggehviter til overs. Det hadde kanskje passet bedre å kalle dem "skumboller" siden jeg sjelden bruker kokos, men jeg holder meg til kokosboller siden alle da skjønner hva dette er for noe.


I dagens variant har jeg blandet inn deilig Lemon curd og dyppet dem i hvit sjokolade.
Etter at jeg lagde kjeksbunn til kokosbollene med karamell oppdaget jeg hvor veldig mye enklere det er å dyppe dem i sjokolade når man har noe å holde fast i.

Jeg har dermed også denne gangen laget kjeksbunn, men nå med smak av sitron og ingefær.

  • 200g mykt smør
  • 140g sukker
  • 1 eggeplomme
  • 1 ts vaniljeekstrakt
  • 280g mel
  • 1 sitron- zesten (det gule ytterst på skallet)
  • 1 kule syltet ingefær


Kjør smør og sukker lyst og luftig.

 
Tilsett eggeplommen

 
Ha i  vanilje, sitron, zest og ingefær.

 
Og til sist melet. Kjør det til det ligner smuler.

Ha deigen ut på kjøkkenbenken og jobb den raskt sammen til en fin deig. Ikke kna deigen, da blir den seig og fæl i konsistensen.


La deigen avkjøle ca 20 minutter i kjøleskapet før du kjevler den ut og stikker ut små kjeks av den.
 
Stekes på 180 grader i ca 8-10 minutter.

La kjeksen avkjøle mens du lager kokosbollene.

Denne gangen har jeg brukt ganske mange eggehviter, men redusert gelatinen litt.

  • 8 eggehviter
  • 200g sukker
  • 5 gelatinplater
  • 2-3 ss lemoncurd 
  • 1ts vaniljeessens

Legg gelatinen i bløt i kaldt vann.

Visp eggehvitene til hvitt skum.

Tilsett sukkeret i 3 omganger.

Smelt gelatinen med 0,5dl vann og ha det over i marengsen mens du visper.

 
Ha halvparten av marengsen over i en annen bolle og  og vend inn lemoncurden.


Vend så de to marengsene forsiktig sammen og fyll det i en sprøytepose.


Sprøyt opp topper av marengsen på kjeksbunnene.


Her har jeg brukt ca 200 g hvit sjokolade som jeg varmer i vannbad til den så vidt har begynt å smelte. Jeg tar den så av varmen og rører rundt til alt er smeltet, mulig du må ha bollen tilbake over vannbadet litt, men forsøk å holde sjokoladen så kald som mulig. Da blir sjokoladen penere og stivner fortere.

Dyppes i sjokoladen og nyyyyytes :)

























3 kommentarer:

  1. Så lekkert, nam, nam...

    Klem fra tante Anne Karine

    SvarSlett
  2. Hvor får man kjøpt slike sjokoladebiter?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei

      Sjokoladebitene kan du få kjøpt hos bl.a. Cacas eller Kakeboksen, men jeg kjøper mine gjennom Select flavour (minimum 5 kg!). Dersom du bor i Oslo så har Pals et fabrikkutsalg ved Bislet.

      Slett