Etiketter

torsdag 14. februar 2013

Red velvet kake



Hei,
Ja, da er det valentine og en fin unnskyldning til å gjøre noe koselig enten for din kjære eller for deg selv.
Dette er det siste "hjerte" innlegget i denne omgang, noen av dere synes kanskje det har blitt litt mye, men som sagt, når man har en god unnskyldning... :)

I dag har jeg laget Red velvet kaker, det er små sjokoladekaker farget rød med konditorfarge og fylt med kremostfyll og siden mIN oppfatning er at alt blir bedre med litt sjokolade så har jeg brukt sjokoladeganache til glasur.

Oppskriften gir ca. 12 cupcakes eller 6 litt større porsjonskaker:
 
  • 60g smør
  • 150g sukker
  • 1 egg
  • 10g kakao
  • rød konditorfarge
  • 1/2 ts vaniljeessens
  • 1,2dl melk
  • 150g mel
  • 1/2 ts natron
  • 1 1/2 ts eddik
 
Start med å kjøre smør og sukker lyst og luftig.
 
Tilsett egget.
 
Ha i kakaoen, mel og natron.
 
Tilsett vanilje, melk og eddik.
 
Ha så i konditorfargen, her kan du ha i ganske mye- opp til 1 ss av flytende farge.


Fyll opp i passende former og stek på 180 grader i ca 20-25 minutter.



Til fyllet har jeg som sagt brukt kremostfyll og den består av følgende:

  • 100g kremost
  • 50g melis
  • 20g mykt smør


Rør sammen til en jevn klumpefri krem.


Del de ferdigstekte kakene i to eller tre og fyll med kremostglasuren.


Sjokoladeganachen som jeg har brukt er veldig enkel,

  • 150g mørk sjokolade
  • 0,50dl fløte
  • 0,25 dl Guinness (ja, hadde litt til overs etter trøflene)
 
Kok opp fløten og Guinnessen og hell over sjokoladen.

Rør det jevnt og la det avkjøle før du dekker kakene med ganachen.Om du vil kan du tilsette annen smak her, litt kanel eller vanilje er alltid godt eller du kan ta utgangspunkt i 0,75dl fløte og erstatte 1ss av fløten med 1 ss rom, likør, cognac e.l.





 Jeg fikk ikke fram rødfargen så godt som jeg ønsket, men dere får allikevel en god indikasjon på hvordan det blir :)

 HAPPY VALENTINE !



















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar