Etiketter

onsdag 27. februar 2013

Kokosboller



Klassiske kokosboller.
Det er ikke så lenge siden forrige kokosbolle innlegg, men jeg fant ut at jeg syntes det var på tide med en klassisk oppskrift også, ikke bare nye varianter.

Mine blir med ut i solveggen med en deilig kopp kaffe eller te og der varer de ikke lenge.

Enkelt og greit.

  • 4 eggehviter
  • 100 g sukker
  • 2 gelatinplater
  • 1ts vaniljeessens

  • 200g mørk sjokolade
  • 20g kakaosmør (kan utelukkes)
  • kokos
Legg gelatinen i bløt mens du begynner å piske eggehvitene.

Tilsett sukkeret i ett par omganger.
 
Pisk til alt sukkeret er oppløst og du har en fast og blank marengs.
 
Smelt den bløte gelatinen over lav varme med 2 ss vann og 1 ts vaniljeessens.

Ha gelatinen og vaniljen i marengsen mens du pisker.

Ha det over i en sprøytepose og sprøyt opp topper.
Jeg synes det kan være lettere å fylle sprøyteposene når jeg har begge hendene fri.


Bruker en stor glatt tyll.

 
La de stå og stivne i ett par timer (ev. 30 minutter i kjøleskap).

 
Smelt sjokoladen i vannbad sammen med kakaosmøret.


 
Dypp kokosbollene i sjokolade og vend dem så i kokos.

Veldig enkelt, veldig godt.



 En titt inni.




 Passer godt til et glass brunt øl (ja, faktisk).
















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar