Etiketter

tirsdag 20. mai 2014

banankake med eggelikør



Håper dere har hatt en strålende 17. mai feiring.
Jeg er veldig, veldig glad i 17. mai, det er noe spesielt ved å se så mange blide og pent kledde mennesker. I år var det jo så deilig vær her også, så vi fikk virkelig kost oss i solen med glade mennesker.

Forhåpentligvis var det mange spennende kakebord rundt omkring også. Jeg har lagt merke til at pavlova har vært en gjenganger i media i år og selv om jeg absolutt liker en god pavlova så har jeg stusset litt over dette. Tidligere har det som oftest gått i bløtkaker, noe jeg selv ikke er kjempebegeistret for, men spiser når jeg får det. Men i år så det altså ut til at "alle" hadde bestemt seg for å fronte pavlovaen. Mange av mine favorittoppskrifter er marengsbaserte, som dere jo kan se av det forrige innlegget mitt, men jeg lurer fortsatt på hvem det var som bestemte seg for at vi alle skulle spise pavlova i år :)

I dag får dere en oppskrift på banankake. Banan er fantastisk å bruke i bakst og jeg er alltid interessert i å prøve nye oppskrifter. Denne gangen har jeg valgt å tilsette eggelikør, det ble en veldig saftig og fin kake.


Her trenger du følgende:














  • 100g smør
  • 2 store modne bananer
  • 200g sukker
  • 3 egg
  • 200g mel
  • 100g malte mandler
  • 1ts natron
  • 2 dl eggelikør


Ha smør og sukker i en kjøkkenmaskin og kjør det til det er lyst og luftig.

Tilsett ett og ett egg.

Tilsett mel, natron og malte mandler.

Ha i bananene, mos dem gjerne på forhånd.

Rør til sist inn eggelikøren.


Ha kakerøren i en kakeform (vanlig 23cm springform el.)
 Stekes på 180 grader i ca 45-50 minutter.


Som topping har jeg valgt en enkel smørkrem.
  • 250g melis
  • 80g mykt smør
  • 3-4ss eggelikør, nok til en myk, men fortsatt fast krem.
Rør melis og smør sammen og tilsett eggelikøren. Rør til du får en jevn, fin krem.


Jeg kom over denne kakeformen med innebygd kakedeler i fjor. Den er egentlig beregnet til brownies, men fungerer like fint til andre typer kaker. den er veldig praktisk når man ønsker å servere små porsjoner.


Pynt gjerne med fondantblomster eller annet gøy.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar