Etiketter

tirsdag 8. april 2014

Sjokoladeegg



Nå er det snart påske og det kommer bloggen til å bære preg av denne uken.



Det er alltid like gøy å skulle finne på nye ting til påske hvert år, det er alltid noe nytt å finne på med egg, gult eller sjokolade.
Eggene som du får se i dag er inspirert av noe lignende jeg så i England for en tid tilbake. Da var det sjokoladeegg som så ut som ekte egg, men siden jeg ikke har slike sjokoladeformer så tenkte jeg det ville være morsomt å bruke ekte egg.
Fremgangsmåten er lignende den man bruker når man maler egg, lag et lite hull i bunnen og ved hjelp av et sugerør (fordi det slipper inn luft, ikke til å suge ut med) få ut innmaten.

Knus forsiktig litt av skallet i bunnen av egget og tøm det.

Når skallet er tomt kan det være lurt å legge det i kokende vann ett minuttstid for å sterilisere det. Sett det med bunnen ned i eggekartongen igjen slik at det kan renne av seg. Egget må være helt tørt før du fortsetter.

Temperer 400g sjokolade til 6 egg, her kan du bruke hvilken som helst sjokolade som du liker, jeg har brukt mørk.
Fyll eggene helt fulle med sjokolade, en sprøytepose er fint å bruke til dette. Snu så eggene og tøm dem for overflødig sjokolade. Ha eggene tilbake i kartongen og la sjokoladen stivne.

Du kan selvfølgelig lage solide sjokoladeegg, men det er jo enda mer gøy å fylle dem!

Jeg har gått for 2 lag.

I det første laget har jeg 1/2 pakke smil og 50g karamell (dulce de leche e.l.)
Ha alt i en bolle og smelt det over vannbad.

Bruk en sprøytepose og fyll litt i hvert egg.
I neste lag har jeg gått for 100g melkesjokolade og 100g pralin (bruk gjerne Nutella).


Smelt alt i vannbad og fyll opp eggene.

Til sist tetter jeg hullene med litt smeltet mørk sjokolade.


Ble de ikke søte?

Disse kan jo puttes i en eggekartong og gis bort som et alternativ til vanlig påskeegg.


 Av med toppen...

 ... og avdekk et deilig lag med sjokoladekaramell.

 Bare å gripe en skje og glede seg over påske ;)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar