Etiketter

mandag 2. desember 2013

Gløgg-konfekt



I fjor laget jeg gløgg trøfler for første gang. Disse ble jeg veldig fornøyd med så jeg tenkte jeg skulle gjøre dette i år også, men selvfølgelig med en ny vri.



Denne gangen har jeg brukt Viking melk istedenfor fløte og kun melkesjokolade i fyllet. Det er første gang jeg forsøker å erstatte fløte med Viking melk, så jeg var ganske spent på hvordan det kom til å bli.



Ingredienser:
  • 150g melkesjokolade
  • 1dl Viking melk
  • 1-2 ts gløggkrydder (jeg har benyttet meg av en ferdig-blanding)
  • ca 200g mørk sjokolade til konfektskallet.

Ha Viking melk og krydder i en kjele og varm opp til like under kokepunktet. Ta kjelen av varmen og la det stå og trekke i minimum én time.


Kok opp Vikingmelken og sil den av over sjokoladen.


La det stå ett minutts tid og rør det så jevnt.


For å lage konfektskallet tempereres ca 200 g mørk sjokolade og helles over i valgt form. Sørg for at det er nok sjokolade til å dekke innsiden av formen.
Snu formen på hodet og dunk ut overflødig sjokolade. Ved bruk av en spatel el skrapes kantene på formen ren for overflødig sjokolade.


Ha gløggfyllet over i en sprøytepose og fyll opp konfektformene.
Varm opp den overflødige sjokoladen fra konfektformen om den har stivnet og fyll igjen formen.
Sett det i fryseren ett par timer.

Når sjokoladen er frosset/stivnet kan du ta den ut av formen. Varm opp litt hvit sjokolade (eller candymelt) og pynt konfektene. Strøsselet jeg har brukt har jeg kjøpt på Cacas.

Disse konfektene ble litt mildere på smak enn fjorårets og med en mye mykere konsistens på fyllet, akkurat slik jeg ville ha det.

Veldig morsomt å prøve Viking melk istedenfor fløte og det fungerte veldig bra.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar