Etiketter

onsdag 27. november 2013

Pepperkake marshmallows

Har dere begynt å forberede julen?
Jeg elsker julen og starter planleggingen ganske tidlig. Det er så koselig å kunne tenne masse lys og lage masse godt og ha det hyggelig med de man er glad i. Ikke minst er tiden fram mot jul med alle forberedelser noe jeg virkelig setter pris på.

Jeg har fått veldig sansen for marshmallows og klarer sjelden å holde meg til én ide når noe nytt skal prøves, så da jeg hadde laget mini marshmallows fikk jeg lyst til å prøve en mer julete variant. Dermed ble det pepperkake-marshmallows. Jule s'mores anyone?


Samme framgangsmåte som vanlig marshmallows bortsett fra at jeg bruker pepperkakekrydder istedenfor vanilje som smakstilsetting.

  • 4,5ts gelatinpulver
  • 0,5dl vann
  • 150g sukker
  • 160g glukose
  • 45g vann
  • 2ts pepperkakekrydder (det finnes ferdige blandinger, men du kan også lage din egen; 1/4 ts nellikspiker, 1/4ts allspice, 1/2ts ingefær, 1ts kanel)

Ha gelatinpulver og 0,5dl vann i en bolle og la det svelle.


Ha sukker, glukose og 45g vann i en kjele og kok det til det når 115 grader.

Start kjøkkenmaskinen og visp gelatinen på lav-medium hastighet mens sukkersirupen helles i i en tynn stråle. Øk hastigheten og visp i ca 10 minutter til massen er ca 3 doblet i volum og begynner å bli stiv.

Ha i krydderet og visp til alt er blandet.


Hell marshmallowsen over i en firkantet kakeform som er kledt med bakepapir og drysset met en melis/maizena blanding. La stivne, helst over natten.




Når marshmallowsen har stivnet kan du ta den ut av formen og skjære i den i biter. Det enkleste er å olje eggen på en kniv når du skal skjære, da setter ikke marshmallowsen seg fast.

Vend marshmallowsbitene i en blanding av 40g maizena og 60g melis.




 Skikkelig deilig julesmak, burde passe flott i en kopp varm sjokolade eller kanskje i en jule-s'mores?

 Her har jeg brukt en sjokoladekjeks som bunn, en god dose dulce de leche (karamell), grillet pepperkakemarshmallows...

 ...også toppet med sjokoladekjeks igjen :)  Skikkelig digg!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar