Etiketter

torsdag 5. desember 2013

Jule-brownies


Som nevnt i forrige innlegg ble det én oppskrift til med Viking melk. Jeg var så godt i gang så jeg klarte ikke å la være. Denne gangen har jeg forsøkt å gi brownies en julevri ved å tilsette appelsin og litt ingefær.



Brownies er og blir en favoritt og kombinasjonen av sjokolade og appelsin er virkelig noe av det beste jeg vet. Freia sin sjokolade appelsin forsvant på forunderlig vis kort tid etter at den kom i hus her om dagen. Derfor ble det helt naturlig å overføre denne kombinasjonen til en brownie oppskrift. Endelig en god grunn til å bytte ut ett av slagene med brownies! (Ikke det at jeg vanligvis trenger en unnskyldning)  ;)


  • 175g mørk sjokolade
  • 0,8dl Viking melk
  • 230g sukker
  • 3 egg
  • 130g mel
  • 1ts malt ingefær
  • revet skall fra 1 appelsin

Start med å varme opp Vikingmelken til like under kokepunktet.


Ta melken av varmen og tilsett sjokoladen. La det stå ett minutt og rør det så glatt.


Ha sukkeret i en bolle.


Tilsett sjokoladeblandingen.


Rør inn ett og ett egg.


Ha i  ingefær og appelsinskall.


Tilsett til sist melet.


Ha alt i en form (min er 20x20 cm) og stek på 175 grader i ca 20-25 minutter.


La kaken stå og avkjøle mens du setter i gang med glasuren.


  • 150g melkesjokolade
  • 50g mørk sjokolade
  • 1dl viking melk

Varm opp Viking melken, ta den av varmen og tilsett sjokoladen.


Rør det glatt.


Hell glasuren over brownien. Om du vil kan du pynte med litt kandisert appelsinskall.


 Sett brownien i kjøleskapet til glasuren har stivnet.


Sjokolade blir aldri feil og med en liten julevri så er alibiet for desember på plass :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar