Etiketter

tirsdag 24. september 2013

Eplekake



Nå er det høst og eplesesongen er i full gang. Om du er så heldig å ha et epletre har du nå mulighet til å lage masse godt. Jeg har ingen epletrær, men har heldigvis tilgang på en hage full av frukttrær hvor jeg kan gå på epleslang (med tillatelse, selvfølgelig).



Denne oppskriften fikk jeg av moren min som igjen har fått den av en bekjent, og har vært en favoritt siden den kom inn i familien. Derfor tenkte jeg det var på tide å prøve meg på denne selv.
Det er mer en pai enn en vanlig kake.


Ingredienser:
  • 400g mel
  • 250g smør
  • 100g sukker
  • 1 egg
  • 1ts kardemomme
  • 2ts kanel
  • 1/2ts hornsalt

Bland smør og sukker og kjør det i en kjøkkenmaskin til det er lyst og luftig.



Tilsett egget.
Ha så i alt det resterende.


Ta 2/3 av deigen og trykk den ut i en kakeform. Om du vil kan du avkjøle deigen ca 20 minutter og så kjevle den ut, da får du best resultat.

Den resterende 1/3 av deigen pakkes i plast og legges kjølig mens du begynner på fyllet. Her trenger du:

  • 1 kg epler
  • 100g sukker
  • 50g hakkede nøtter (mandler/ hasselnøtter eller mandler)
  • 1ss konjakk
  • 4ss bringebærsyltetøy

Skrell eplene og del dem i skiver/ båter.
 En slik epleskrelle som du kan få kjøpt i de fleste kjøkkenutstyrsbutikker er gull verdt til denne typen arbeid.


Ha eplene, sukker, nøtter og konjakk i en stekepanne og stek til de er gyldne.


Fordel eplefyllet over deigen i kakeformen.


Fordel så bringebærsyltetøyet over eplefyllet.


Ta fram den resterende deigen og kjevle den flat. Skjær så ut lange remser som du bruker til å lage gitterlokk på kaken.

Stekes så på 180 grader i ca 30 minutter.






 Jeg er veldig glad i epler. Tror nok at det blir ett par epleoppskrifter til i løpet av høsten :)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar