Etiketter

tirsdag 18. juni 2013

Panna Cotta




Hei,
Nå er det så deilig med sol og sommer og det frister mest å ligge på et svaberg og slikke sol. Derfor blir det et en enkel, men allikevel deilig dessert i dag.



Panna Cotta er en veldig takknemlig dessert å lage. Den er enkel, krever ingen vanskelige ingredienser og det eneste som tar tid er å kjøle den ned.
Du kan selvfølgelig tilsette hva du vil av smaker, men jeg er så glad i vanilje at jeg foretrekker pannacottaen min med kun det, så kan jeg heller ha noe mer spennende ved siden av.


Ingredienser:
  • 3dl melk
  • 3dl fløte
  • 100g sukker
  • 3 gelatinplater
  • 1 ts vaniljesukker
Legg gelatinen i bløt i kaldt vann.

Ha vaniljesukker, melk, fløte og sukker i en kjele.

Kok opp og trekk kjelen tilside. Ha det over i noe som er lett å helle fra.

Klem ut vannet av gelatinplatene og rør dem ned i den varme fløteblandingen til all gelatinen har smeltet.


Fordel i former.
Jeg skulle ha med meg disse så valgte derfor plastglass, men du kan bruke hva du vil.


Sett formene i kjøleskapet i minimum 3 timer, helst over natten.

Til disse har jeg valgt å toppe med litt deilig  lemon curd. Sitron og søtt er en av mine absolutte favoritter!

Dette gir vel 4 store porsjoner eller 6 små om du velger vanlig størrelse på formene dine.





Enkelt og godt, perfekt til varme late dager :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar