Etiketter

mandag 15. april 2013

Vol-au-vent med bringebærgele og vaniljekrem




Hei

Jeg starter uken med en fortsettelse av butterdeig ideer.

Vol au vents kan i utgangspunktet fylles med hva som helst, salt som søtt. Jeg fyller de ofte med saltmat og serverer til aperitifen når jeg har selskap. Her har jeg fylt dem med bringebærgele og vaniljekrem.



Jeg starter med å gjøre klar butterdeigen.

Kjevle butterdeig til 3-4 mm tykt og stikk ut sirkler med en utstikker. Her bestemmer du selv om du ønsker å lage små munnfuller eller større enkeltporsjoner.


Halvparten av sirklene prikkes med en gaffel.
Den andre halvparten stikker jeg ut en enda mindre sirkel av.


Pensle de prikkede deigsirklene med egg og  legg de andre, som nå ser ut som smultringer, over. Pensle med egg og sett inn i ovnen.


For at disse skal få lik høyde og unngå å bli skjeve er det lurt å sette et stekebrett i rillen over. Dette vil da fungere som en stopper når de når riktig høyde.


Stekes på 180 grader i ca 15-20 minutter til de har blitt lett gyldne.


La dem avkjøle.


Like før påske laget jeg bringebærgele, noen av disse hadde jeg i en liten kjele og smeltet på svak varme. Så fylte jeg opp ca. 1/3 av vol-au-ventene  med dette.


Jeg toppet så dette med vaniljekrem.



Enkelt, lekkert og selvfølgelig godt.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar