Etiketter

onsdag 17. april 2013

Cupcake vårbukett tutorial


Nå er det vår. Selv om det til tider fortsatt er kaldt så har vi ihvertfall kommet dit at det regner istedenfor å snø- og da er det vår for meg. Det har ikke kommet så altfor mye blomster ennå, så derfor tenkte jeg det passet å lage sin egen blomsterbukett. En cupcake blomsterbukett.


Jeg laget noe lignende i ett av mine første innlegg, men da la jeg ikke med fremgangsmåten. Så her kommer en gjennomgang av 4 forskjellige glasurblomster. Du kan gjøre som meg og pynte cupcakes slik, eller du kan pynte en større kake. Om du lager disse blomstene på et bakepapir e.l. istedenfor en cupcake, kan du sette dem kaldt til de stivner og bruke dem som pynt på andre ting.

Først lager jeg enkle vaniljecupcakes, du kan f.eks. bruke denne.


Når cupcakene er avkjølt lager jeg en vanlig smørkrem
  • 250g melis
  • 80g mykt smør
  • 0,2 dl melk
  • 1 ts vaniljeessens
  • konditorfarge
Rør alt sammen til en jevn fin krem. Her skal konsistensen være litt på den stive siden, men ikke for stiv heller. Smøret i denne kremen vil bli ganske varmt når du jobber med blomstene fordi hendene varmer opp kremen, så det er lurt å jobbe så raskt og kaldt man klarer. Tilsett ønsket farge.

Her gjelder det også å jobbe bestemt. Hold et jevnt trykk hele veien.

Her er det selvfølgelig helt essensielt at man har riktig utstyr, det er vanskelig å lage fine blomster om man ikke har riktige tyller.


Krysantemum:
Her trenger du en tyll som er formet som en halvmåne.
Start ned mot ytterkanten.
Hold sprøyteposen med smørkremen i ca 45 graders vinkel mot cupcaken.
Klem ut krem mens du beveger tyllen litt ned og så raskt opp.
Gjenta dette rundt hele cupcaken.
Start så på en ny rad over.
Gjenta til hele cupcaken er dekket.


Fioler:
Her bruker jeg en tyll som har en rett åpning som er litt større i den ene enden.

Start med å legge tyllen inn mot midten og med den smaleste åpningen pekende utover.
Sprøyt en bue som ender der du startet.
Dette er lettest å gjøre om du holder cupcaken og snur den mens du sprøyter istedenfor å snu på sprøyteposen.
Gjenta til hele cupcaken er dekket.
Om du vil kan du sprøyte på ett par prikker med en annen farge innerst. (Disse blir forresten også kjempefine om du bruker duo sprøytepose)

Roser:
Bruk samme tyll som til fiolene.


Her starter vi på midten.
Legg tyllen med den tykke enden ned mot cupcaken i midten og sprøyt en liten sirkel- dvs. snu på cupcaken mens du sprøyter.
Dette danner utgangspunktet.
Nå legges tyllen med den tykke siden ned igjen inntil utgangspunktet, sprøyt så en bue som går ca. halveis rundt.
Legg tyllen ved midten av denne buen og sprøyt en ny bue som også går halvveis rundt.
Buene skal overlappe hverandre hele veien og etter hvert kan det være lurt å løfte tyllen fra cupcaken noe når man når midten av buen slik at rosen blir høy nok.
Når man kommer til ytterkanten holdes tyllen ned mot cupcaken slik at ingen "glipper" blir synlige.


Solsikker:
Denne tyllen ser ut som en v.


Her starter jeg med å lage den ytterste raden med blomsterblader først.
Tyllen holdes ned mot cupcaken slik at spissen vender inn mot midten.
Press forsiktig til litt av kremen kommer ut og, mens du holder jevnt press, trekkes tyllen raskt litt opp og ut til siden.
Gjenta rundt hele og start så på neste rad.
Sprøyt litt krem i midten og legg på en sjokoladeknapp.


Det kan være lurt å sette de ferdig dekorerte cupcakene i kjøleskapet slik at glasuren stivner.

For å lage selve buketten bruker jeg oasis som jeg skjærer til en slags kuppel og setter i en blomsterpotte og cocktailsticks ev. tannpirkere uten smak.
Jeg bruker to sticks per cupcake for å gjøre dem stødigere. Lag forsiktig to hull i bunn av cupcaken og fest sticksene.

Start på toppen i midten. Sett så cupcaken på ønsket sted i oasisen. Fjern cupcaken så fort sticksene sitter og dytt dem ned til de sitter dypt nok. Sett så cupcaken tilbake igjen.

 Om du ikke fjerne cupcaken mens de festes til oasisen kan det være vanskelig å få sticksene dypt nok og plutselig stikker det cocktailsticks ut av blomstene- ikke veldig pent.





 En søt liten spiselig bukett.
Kanskje kommer varmen snart :)





3 kommentarer: