Etiketter

fredag 5. april 2013

Creme brulée-ostekake bar



Dette er en litt rar oppskrift, den smakte veldig godt. Dette var mitt første forsøk på å lage denne typen kake som inneholder noe halvfabrikata, noe jeg i utgangspunktet er veldig skeptisk til. Det er jeg forsåvidt fremdeles, men her får dere resultatet så kan dere bedømme selv :)


Jeg starter med å lage en kjeksbunn, denne skal ikke bli for hard.

     
    Kjeks
  • 280g mel
  • 100g sukker
  • 100g brunt sukker
  • 1 egg
  • 1/2 ts natron
  • 100vaniljepudding (jeg brukte pulver som var anbefalt i en lignende oppskrift, men jeg anbefaler på det sterkeste å bruke ferdigblandet vaniljepudding her)
Cremebrulee- ostekaketopping:
  • 2ss brunt sukker
  • 110g smør
  • 2egg + 3 eggeplommer
  • 2 pk Philadelphia kremost
  • 1dl rømme
  • 100g sukker
  • 150g knust hard toffee (slik som Daim e.l.)




Ha alle ingrediensene til kjeksbunnen i en kjøkkenmaskin og bland det til det ligner smuler.




Fordel dette i en bakepapirkledd form på ca 23x 23. Min form er litt større, men den blir best i litt mindre form.

Fortsett så med toppingen;


    Bland alt bortsett fra toffeen sammen og fordel over kjeksbunnen.


    Stekes på 180 grader i ca 30 minutter.

    Med én gang formen tas ut av ovnen fordeler jeg toffeen over, slik at den smelter og legger seg som et slags creme brulée lokk.

    Avkjøl ett par timer i kjøleskap.





    Denne kaken er veldig enkel å lage, men smaker kjempegodt og den passer fint til å ha med på tur i helgen :)











    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar