Etiketter

tirsdag 14. januar 2014

Rice Krispies treat



Rice Krispies treats er noe du får kjøpt overalt i USA og noe som mange lager selv. Utgangspunktet er ganske enkelt, ricekrispies og marshmallows, utover det er det bare å slippe løs fantasien.

Siden jeg har laget en del marshmallows tenkte jeg det ville være gøy å prøve meg på dette.

Ingredienser:

  • 110g smør
  • 85g Rice Krispies
  • 280g minimarshmallows
  • 100g soft sitron nougat
 
Smelt smøret

 
og tilsett marshmallows.
 Rør til marshmallowsen er smeltet.

 
Tilsett Rice Krispies og bland godt.

 
Dette er basis oppskriften, men jeg har valgt å ha i 100g sitron nougat.

For å lage sitron nougat trenger du

  • 2 små eggehviter
  • 75g sukker
  • 60ml lys sirup/ glukose
  • 30ml vann
  • 1/2ss (7g) smør
  • zest av 1 sitron
Kok opp sukker, sirup og vann til det når 116 grader.



Pisk opp eggehvittene og tilsett den varme sirupen mens du pisker.

La den stå til den får romtemperatur
 
Fortsett så å piske mens smøret og sitronzesten has i.

Denne oppskriften gir mer enn du trenger til Rice Krispies treatsene.

Om du synes dette ble for omstendelig så kan du til nød bare tilsette zest av 1/2 sitron sammen med marshmallowsen.
 
Ha alt over i en form og la det stivne- gjerne natten over.


Vend ut av formen og skjær i passende stykker.
Jeg har valgt å dyppe mine i litt mørk sjokolade og så pyntet med smeltet jordbærsjokolade.










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar