Etiketter

torsdag 21. november 2013

Friterte cookie dough truffles




Av og til når jeg er trøtt/ sliten, kjeder meg eller bare trenger litt inspirasjon så liker jeg å tråle nettet etter nye og spennende oppskrifter. Både Pinterest og FoodGawker besøkes hyppig. Det var under en av disse øktene at jeg kom over denne ideen.
Cookie dough trøfler har eksistert en liten stund og det tar ofte ikke lang tid før noen drar ideen litt lenger. Det kommer nok ikke som noen overraskelse at akkurat denne ideen med fritert coiike dough kommer fra USA, og fascinert som jeg er av dres forhold til fritering av mat så måtte jeg jo prøve meg.

Jeg starter først med å lage vanlige cookie dough trøfler. Dette er så å si bare vanlig cooki dough uten egg. Så lager jeg en frityr-røre som disse dyppes i.

Disse inneholder:

  • 120g smør
  • 60g sukker
  • 120g brunt sukker
  • 2 ss melk
  • 1/2 ts vaniljeessens
  • 300g mel
  • 120g mini sjokoladeknapper (ev hakket sjokolade)

Ha smør og sukker i en kjøkkenmaskin utstyrt med k-spade og kjør til det er mykt og luftig.


Ha i melken.


Skrap ned sidene på bollen med jevne mellomrom.
Tilsett mel og vanilje.


Ha til sist i sjokoladen og bland det hele godt.


Så er det tid for å trille kuler. Jeg deler deigen i 4 og ruller hver del ut til en pølse som jeg så forsøker (!) å dele i like store deler. Disse delene triller jeg så til kuler.


Når all deigen er trillet til kuler settes de i kjøleskapet.

I mens de står til kjøling så lager jeg røren de skal friteres i
 
  • 100g mel
  • 1 ts bakepulver
  • 20g sukker
  • 1 egg
  • ca 1 dl melk

Rør ut egget i melken og bland det sammen med resten av ingrediensene.

Varm opp olje til 180 grader.

Når oljen er varm  tas cookiedough kulene ut av kjøleskapet. Dypp en og en i røren og slipp forsiktig ned i den varme oljen. La de steke til de er gyldne, ett par minutter.

Om du vil ta skrittet enda lenger kan du ev. dynke dem i sirup/ honning etter friteringen eller hvorfor ikke servere med varm sjokolade saus?



 Disse smaker best når de er nystekte, varme og sjokoladen smeltet og rennende :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar