Etiketter

tirsdag 19. november 2013

Mini marshmallows



Hei.
Jeg har vært på reise og har ikke fått lagt ut nye innlegg på over en uke nå, men nå er jeg hjemme igjen. Det er alltid deilig å komme seg litt bort og opptatt av det søte som jeg er så leter jeg alltid etter inspirasjon når jeg er nye steder.
Forrige uke var jeg i England og der har de alltid mye gøy og kanskje spesielt nå som det nærmer seg jul. Det som forsåvidt aldri har fristet med engelsk julefeiring er julekakene deres, jeg synes det virker så tungt med all den tørkede frukten, men når man går rundt og ser alle de fine produktene så er det nesten så jeg blir fristet til å prøve det. Kanskje neste år?

I dag blir det mini marshmallows her. De er jo så fine å ha i varm sjokolade og jeg lager ofte en gave med sjokolade og marshmallows til noen jeg er glad i til jul. Det er dessuten ett par andre ting mini mrashmallows passer godt til, men det kommer jeg tilbake til senere.


Det du trenger er følgende:

  • 4,5ts gelatinpulver (ca 13,5g)
  • 0,5 dl vann
  • 150g sukker
  • 160g glukose
  • 45g vann
  • 1ts vaniljesukker

 Ha 0,5 dl vann og gelatinpulver i en bolle og la det stå og svelle.


Imens has sukker, glukose og 45g vann i en kjele og kokes opp til 115 grader. Bruk et digitalt termometer.


Start vispen på kjøkkenmaskinen og begynn å visp gelatinblandingen. Hell den varme sukkersirupen i en tynn stråle ned i kjøkkenmaskinen mens vispen går på medium hastighet. Prøv å treff på siden av bollen og ikke på selve vispen.


Øk hastigheten og visp i ca 5-10 minutter til massen blir stor og hvit og holder formen.

Fyll marshmallowsen over i en sprøytepose.


Gjør klar ett par brett med bakepapir drysset med en blanding av 40%maizena og 60% melis.


Sprøyt opp lange fingertykke pølser av marshmallows og la de stivne, helst over natten.


Når marshmallowsen har stivnet løsnes den forsiktig fra bakepapiret og vendes i melis/maizena blandingen. Så er det bare å klippe den opp i like store deler.

Mini marshmallows, enkelt og greit:)












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar