Etiketter

tirsdag 22. januar 2013

sjokoladeostekake- kjeks



Hei,
På vei til jobb i dag så jeg at bakeren allerede har begynt å selge fastelavensboller, litt tidlig etter min mening, men det fikk meg til å fundere på om jeg kanskje skal lage min egen versjon igjen i år.
I mellomtiden kan dere kose dere med denne deilige oppskriften.


I fjor laget jeg ostekakekjeks og siden vi nå kan få kjøpt kremost med sjokolade (Freia melkesjokolade mmm...) så måtte jeg jo teste ut dette.

Dette er seige mektige kjeks som det er vanskelig å slutte å spise, dere er herved advart :)

  • 120g smør
  • 130g kremost med sjokolade
  • 225g sukker
  • 180g mel
  • 135g sjokoladedråper
  • 150g kjeks


Kjør smør, kremost og sukker i en kjøkkenmaskin til det er luftig.


Tilsett melet.


Vend til sist inn sjokoladedråpene. Jeg har brukt Panutbutter Chips siden jeg har dette tilgjengelig.

Knus ca 150 g kjeks etter ønske, jeg har brukt Spekuloos og Dots, men kan tenke meg at både Gjende og Oreo el. blir like bra.



Rull ss store kuler av deigen i den knuste kjeksen og legg dem over på et stekebrett.

Her har jeg presset dem litt flate, men jeg synes de ble bedre da jeg ikke gjorde det så jeg anbefaler å la dem være.

Stekes på 180 grader i ca 20-25 minutter.


Når kjeksen er avkjølt kan du smelte litt sjokolade og ha over om du vil, jeg har brukt jordbærsjokolade som du kan få tak i her.
 

Så er det bare å lene seg tilbake med en god kopp kaffe, en myk sofakrok og en spennende bok (eller kokebok ;)) og nyte :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar