Etiketter

torsdag 24. januar 2013

Profiteroler




Hei,
Forrige uke hadde jeg et innlegg om kokosboller som jeg sa ble laget for å bruke opp noen eggehviter, vel dette er hva eggeplommene gikk til. Herlige små munnfuller- profiteroler!



Profiteroler er laget av choux-deig, eller vannbakkels som vi kaller det her. Jeg elsker å jobbe med vannbakkels fordi det er raskt og enkelt å lage og så kan det varieres med både salt og søtt fyll og forskjellige former slik at du får profiteroler, som i dag, eclairs, som er en annen favoritt eller man kan også lage figurer.

Variasjon er noe jeg liker så siden jeg allerede var i gang med å lage vanlige profiteroler tenkte jeg at det kunne være gøy å lage en sjokolade variant også.

Jeg starter med den vanlige:

  • 50g smør
  • 95g mel
  • 1,25dl vann
  • 3 egg
  • en klype sukker

Ha vann og smør i en kjele og kok opp.


Tilsett melet og rør rundt til det begynner å slippe kjelen.
Ha røren over i en bolle og la det avkjøle noe.
 Rør så inn ett og ett egg.


Deigen skal være sakte rennende og om den er litt for tykk selv etter 3 egg kan du tilsette 1ss melk.



Ha deigen i en sprøytepose og sprøyt opp små topper.

Stekes på 180 grader i ca 15-20 minutter.

Så gjør jeg akkurat det samme med sjokolade varianten men forandrer ingrediensene slik:

  • 80g mel
  • 1ss kakao
  • 1,25dl vann
  • 50g smør
  • 3 egg
  • en klype sukker




De er ferdigstekt når de er lett gyldne og tørre.


Som fyll bruker jeg vaniljekrem, oppskriften er som følger:

  • 0,5 l melk
  • 200g sukker
  • 5 eggeplommer
  • 1 vaniljestang
  • 30g Maizena

Del vaniljestangen i to og skrap ut frøene. Ha frøene og resten av stangen i en kjele sammen med melken og kok opp.
Fjern vaniljestangen.
Bland de andre ingrediensene sammen i en bolle.

Hell ca. 1/3 av melken over eggeblandingen og ha så dette tilbake i kjelen.

La dette stå på moderat varme og rør rundt hele tiden til den begynner å tykne.


Ta kjelen av varmen og hell kremen over i en ren bolle.

Lag et lite hull i bunnen på profiterolene, bruk gjerne tuppen av en tynn tyll.

Når kremen er avkjølt har jeg halvparten i en sprøytepose som jeg  fyller sjokoladeprofiterolene med.

Resten av kremen blander jeg med pralin, bruk gjerne Nutella eller Nugatti om du vil, og fyller dette i de vanlige profiterolene.










2 kommentarer:

  1. Hei :)

    Bare lurte på hvordan du fyller disse? :)

    De ser nydelig ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ragnhild.
      Jeg lager et hull i bunnen med en tyll eller spiss kniv og fyller med krem som jeg har hatt over i en sprøytepose og utstyrt med en litt tynnere tyll. :)

      Slett