Etiketter

onsdag 19. desember 2012

Matgave og eggelikør



Hei.
I går da jeg kom hjem lå det en hentelapp til meg i postkassen, så da fortet jeg meg ned til postkontoret. Der lå det en stor, rund, tykk konvolutt og ventet på meg. I denne pakken lå dette:



Dette er en gave fra søte Ruth som skriver matbloggen matosofi.

Er den ikke fin? Også så perfekt for meg, jeg som alltid har diverse ost til dessert på julaften (fransk/ norsk jul). Gleder meg til å sette frem dette glasset.
Matbloggsentralen som er et forum for matbloggere la tidligere i vinter ut informasjon om gavebytting matbloggere i mellom, dersom vi var interessert kunne vi melde oss på også fikk vi tilsendt en gaveutvekslingsvenn. Dette er det jeg da gjorde.

Her kan du se gaven jeg sendte til Ruth.

Så til dagens oppskrift. Hver jul da jeg var liten laget moren min eggelikør, jeg fikk selvfølgelig ikke drikke dette, men det er allikevel noe som hører julen til for meg. Så da jeg flyttet hjemmefra fikk jeg med meg oppskriften og nå lager jeg det hver jul selv.

Her trenger du:

  • 325g sukker
  • 1 vaniljestang
  • 2,5dl melk
  • 2,5dl fløte
  • 4 eggeplommer
  • 2,5dl 60% (Har hørt at det er mulig å kjøpe sterkere sprit på polet nå, om du får tak i 96% skal visst det være det beste)

Kok opp melk og fløte med vaniljestangen som du har skrapt ut (og tilsatt) frøene av.



Hell fløteblandingen over eggeplommene og sukkeret som du har blandet sammen i en skål mens du pisker godt.
 
Ha tilbake over moderat varme ett par minutter. Husk å røre hele tiden slik at ingenting brenner seg fast.
 
Hell over i en ren skål/ mugge og tilsett alkoholen. Rør godt ev. med en stavmixer.
 
Sil av blandingen for å være sikker på at du ikke får med noe koagulert egg.

 
Steriliser noen glassflasker og hell den varme eggelikøren over og lukk dem slik at det danner seg et vakuum.
 
Eggelikøren skiller seg ofte når den har stått en stund, men det er bare å riste den rett før servering så er den like fin.

Gir ca 1 liter.

Så er det virkelig bare å lene seg tilbake og nyyyte :)

4 kommentarer:

  1. Så hyggelig du likte gaven! Jeg håper den passer godt inn med deres jule-ostedessert. :) Som jeg skrev på gaven, egner den seg aller best til blåmuggost, men den fungerer for flere typer ost også. :)

    God jul!

    SvarSlett
  2. Så hyggelig gave. Ja denne bloggen har du mye glede av Elisabeth og du er jo så flink og kreativ.

    Stor klem fra din stolte tante Anne Karine

    SvarSlett