Etiketter

mandag 22. oktober 2012

Halloween makroner



Neste uke er det Halloween og derfor tenkte jeg at jeg skulle dele litt halloween inspirert bakst med dere.



Dette er vanlige makroner som jeg har farget orange og til disse trenger du:

  • 150g melis
  • 85g malte mandler
  • 65g sukker
  • 3 eggehviter

Bland melis og mandler i en bolle.
 
Pisk eggehviter til hvite topper og tilsett sukkeret i to omganger. Pisk til alt sukkeret er oppløst.
 
Bland mandel/melisen med marengsen og tilsett konditorfarge. Jeg hadde ikke orange så istedet blandet jeg gult og rødt til jeg fikk ønsket nyanse.

Så er det tid for "jobbingen", press blandingen mot kanten av bollen med en slikkpott for så å løfte blandingen fra kanten av bollen. Gjenta ca. 15 ganger til røren renner sakte av slikkepotten.
 
Sprøyt opp rundinger på et bakepapir eller en silikonmatte og la det tørke i ca 30 minutter.

Sjekk at makronene er tørre før du steker dem, dersom du kan ta på dem uten at noe henger igjen på fingeren er de tørre nok.
 
Stekes på 160 grader i 12- 15 minutter.
 


Denne gangen har jeg brukt en ostekrem som fyll:
 
100g kremost
50g melis
1 ts sitronskall
40g mykt smør

Blandes til det er jevnt og farges på samme måte som makronene.

Det blir ingen halloween uten rare ansikt på makronene.
 
Litt smeltet sjokolade sprøytes til øyne, nese og munn.






Små søte gresskar-makroner til halloween. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar