Etiketter

fredag 12. oktober 2012

Frangipane og pære terte



Dette er en typisk fransk terte. Frangipane er et fyll laget på mandler og kombineres gjerne med frukt eller bær. Jeg har valgt å lage en Frangipane terte med pære.

I Frankrike er denne typen terte gjerne spist til frokost e.l., den er lett å lage og passer perfekt til en kopp kaffe en kald høstdag.

Jeg starter med å lage tertedeigen, til dette trenger du:

  • 240g mel
  • 125gkaldt smør
  • 50g melis
  • 1 egg
  • 10g maizena
 
Kjør mel, melis, maizena og smør i en kjøkkenmaskin eller foodprossessor til du har fine smuler.



 
Tilsett egget og kjør det til det danner seg en deig. Stopp umiddelbart.



Rull deigen til en ball, ikke jobb den for mye, og pakk den inn i plastfilm.
Klem den gjerne litt flat.
 
La deigen avkjøle i kjøleskap i ca. 20 minutter.

Når deigen er avkjølt tas den ut av kjøleskapet og kjevles tynt, ca 2-3 mm. Rull deigen forsiktig opp på kjevlen og legg den så over terteformen.
 
Dytt deigen på plass i formen og bruk kjevlen til å rulle over kanten på formen med slik at du får en jevn kant.

Nå kan deigen fint avkjøles på nytt, men jeg er utålmodig og deigen min fremdeles kald så jeg fortsetter med én gang.



Prikk bunnen med en gaffel og legg i et bakepapir.


Fyll bakepapiret enten med keramiske bakekuler (som er det beste) eller bønner/ ris. Dette er for å holde deigen på plass når den stekes.

Stekes på 180 grader i ca 20 minutter.


Fjern bakepapiret og fortsett stekingen til deigen er lys gyllen. Husk at deigen skal i ovnen én gang til, så det er ikke nødvendig at den er helt ferdigstekt på dette tidspunktet.

Så lager jeg frangipanefyllet.

  • 100g smør
  • 100g sukker
  • 2 egg
  • 100g malte mandler
  • 44g mel
Kjør smør og sukker i en kjøkkenmaskin til det er lyst og luftig.
 
Tilsett egg, ett av gangen.



Tilsett mandler og mel.
 
Ha fyllet i terteformen.
 
Så til pærene, jeg har denne gangen brukt hermetiske pærer,
 
4 halve pærer som jeg kutter i skiver og legger oppå fyllet.
 
Inn i ovnen igjen på 180 grader i 30-40 minutter.
For å teste om den er ferdig kan du stikke en tynn spiss metallgjenstand inn i fyllet og om den kommer ut igjen uten noe som sitter fast så er den ferdig (en vanlig kaketest med andre ord).
 
Avkjøles noe før servering.



  Denne terten kan gjerne spises lunken med iskrem til eller kald, gjerne med litt pisket krem.






2 kommentarer: