Etiketter

mandag 27. august 2012

Vaniljeis


Hei.
Håper dere har hatt en fin helg. I dag strålte solen da jeg stod opp og hvis vi er heldige så får vi enda en varm dag før høsten er her for fullt. Derfor tenkte jeg at jeg skulle dele en iskrem oppskrift med dere, noe å nyte mens det fortsatt er sol.


Da jeg var i Frankrike i sommer kom jeg over noen fantastiske vaniljestenger, store, tykke og myke, så da måtte jeg jo selvfølgelig ta med meg noen. Vaniljeis er en klassiker og en god måte å få fram smaken av virkelig bra vanilje.

Iskrem er forsåvidt bare en frossen versjon av vaniljesaus, jeg har tilsatt litt glukose for å gjøre den litt "mykere", da er det litt enklere å få riktig konsistens, men har du ikke glukose så dropper du det bare.

Til dette trenger du:

  • 1 plate gelatin
  • 1 vaniljestang
  • 2 1/2 dl melk
  • 2 1/2 dl fløte
  • 25g glukose (kan utelates)
  • 5 eggeplommer
  • 100g sukker

Skrap ut frøene av vaniljestangen og ha de samt resten av stangen i en kjele med melk og fløte.

Legg gelatinen i bløt i kaldt vann

Kok opp til det akkurat når kokepunktet


Ha sukker, glukose og eggeplommer i en bolle.


Hell ca 1/3 av den varme melke/fløte blandingen over egg og sukker, rør det sammen og ha alt tilbake i kjelen.


Varmes på moderat varme til det begynner å tykne

Ta av platen og tilsett gelatinen som du har klemt ut vannet av. Rør sammen.

Ha det hele over i en mugge (eller en bolle) og la det avkjøle til romtemperatur.


Dersom du har en iskrem maskin heller du alt oppi denne og lar den gå til du har tykk, fin iskrem.
Om du ikke har iskremmaskin (det finnes mange veldig rimelige å få tak i) så setter du alt inn i fryseren og tar den ut ca hvert 15. minutt og pisker den opp for å unngå iskrystaller.

Settes i fryseren til den skal spises.



Så er det bare å tilsette det du liker best til iskrem, bær, nøtter, sjokoladesaus m.m. eller rett og slett nyte den helt naturell.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar