Etiketter

fredag 17. august 2012

Snickers Kake



Hei.

Denne snickerskaken som jeg skal vise dere i dag er en veldig enkel kake å lage og kommer vel opprinnelig fra Tom Victor Gausdal.

Dette er i utgangspunktet en oppskrift til en langpanne, men jeg velger å lage to runde kaker av den istedenfor som jeg så setter sammen.

Det du trenger er følgende:

  • 6 eggehviter
  • 460g sukker
  • 1 pk Ritzkjeks
  • 250g salte peanøtter
  • 1 ts vanilje (essens eller sukker)
  • 2 ts bakepulver

Pisk opp eggehvitene til et hvitt skum, tilsett sukkeret i flere omganger og pisk til alt sukkeret er oppløst.
Ha i bakepulver og vanilje

Knus kjeksen til små biter og grovhakk peanøttene.

Ha kjeks og peanøtter i marengsen og vend det inn til alt er godt blandet.


Fordel det så på to runde kakeformer (jeg brukte 23cm) kledd med bakepapir.

Stekes på 180 grader i ca 25 minutter.

Så til glasuren, det er jo ikke ordentlig snickerskake uten litt sjokolade.

  • 6 eggeplommer
  • 1 dl fløte
  • 100g smør
  • 100g sukker
  • 100 mørk sjokolade

Kok opp eggeplommer, fløte og sukker over middels varme til det tykner (pass på å ikke ha det for varmt, da risikerer du å få eggerøre).


Ta kjelen av varmen og ha i smør og sjokolade. La det stå ett par minutter før du rører det til en jevn glasur.

Avkjøl.

Når glasuren er avkjølt er det tid for å sette sammen kaken.
Legg en av kakebunnene på et fat, dekk med ca. 1/3 av glasuren, legg den andre kakebunnen over og dekk hele kaken med resten av glasuren.
 
Pyntes etter ønske.
Jeg hadde noen mini Smash på min fordi jeg tenkte at det ville passe med smaken, men M kunne også vært en god ide.

Skjær et stykke og kooos deg.



Dett er en veldig mektig kake, men den fryser helt utmerket og er klar til å spises en time etter at du har tatt den ut av fryseren, så det er en skikkelig god kake å ha liggende om du får uventet besøk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar