Etiketter

mandag 20. august 2012

Lakris fudge



Jeg har lenge hatt lyst til å lage noe med lakrissmak så da jeg kom over denne oppskriften på lakrisfudge kunne jeg ikke dy meg.


Dette er en enkel oppskrift hvor du trenger:

  • 165g sukker
  • 2 dl fløte
  • 50g glukose (ev lys sirup)
  • 1 ss lakrispulver
  • 40g mørk sjokolade

Ha alle ingrediensene i en kjele og kok opp på moderat varme til det når 117 grader.
Det er viktig at sjokoladen ikke brenner seg, derfor kan det være lurt å ikke ha for høy varme til å begynne med og også røre med jevne mellomrom.


Ta kjelen av varmen og la det avkjøle til romtemperatur.

Når karamellen er avkjølt vispes den til den blir matt i fargen og helles så over i en firkantet form kledd med bakepapir.

La det stå over natten.


Så er det bare å skjære opp i biter og spise :)




Lakrissamken på denne fudgen kommer som en ettersmak, om du ønsker en kraftigere smak av lakris kan du ha i 1/2 ss ekstra med lakrispulver.







Lakris pulver har jeg kjøpt på Panduro.
Dersom du ikke skulle spise opp alle med én gang så finnes det flere oppskrifter du kan bruke disse karamellene i.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar