Etiketter

fredag 3. august 2012

Rosa makroner med sjokoladefyll






Hei.

Nå er desverre ferien over for min del. Det har ikke blitt så mye baking siden jeg har vært bortreist og ikke har hatt tilgang på noe kjøkken på en stund, men på den annen side så har jeg funnet en del nye ingredienser som jeg skal prøve meg på utover høsten.


Håper dere har hatt en fin sommer og hvis vi er heldige så får vi noen uker til med sommervær.

I dag har jeg valgt å lage makroner - igjen. Jeg elsker makroner. Fyllet er laget av melkesjokolade og appelsin (har vist det en gang tidligere) som er min absolutte favoritt.

For å lage makroner trenger man følgende:

  • 3 eggehvitter
  • 65g sukker
  • 85g malte mandler
  • 150g melis

I en bolle piskes eggehviter til hvite topper,

tilsett sukkeret i to omganger og pisk videre til alt sukkeret er oppløst og du har en blank, tykk marengs.


Tilsett litt konditorfarge.



Ha mandel og melis blandingen i marengsen og vend det inn. når det er vendt inn begynner jobbingen. Nå skal du, med en slikkepott, presse blandingen mot bollekanten for så å løfte den opp fra bollekanten. Dette gjentas 12-18 ganger til røren har blitt tynnere og renner sakte, men jevnt av slikkepotten. Om det er for mye luft i røren vil makronene fort bli for harde.


Sprøyt opp like store klikker på et bakepapir (eller en makronmatte om du er så heldig å ha det).
Så skal det stå og tørke i en 30 minutters tid til du kan ta forsiktig på dem uten at noe fester seg.

Stekes på 160 grader i 12-15 minutter.

Så til fyllet, dette er fort gjort å lage og smaker helt fantastisk.

Du trenger:

  • 75g appelsinkonsentrat
  • 300g melkesjokolade
  • 75 g sukker
  • 50g smør
  • 35g fløte

Appelsinkonsentratet lager du ved å kjøre lik mengde appelsin (med skall, uten stener) og sukker i en foodprossessor og så sile dette. Se ev. her.


Kok opp appelsinkonsentrat, sukker, smør og fløte. Ta så kjelen av varmen


Ha sjokoladen i og la det stå ett par minutter før du rører det til en jevn blanding.


 Når sjokoladefyllet er romteperert er det på tide å sette sammen makronene. Siden dette fyllet er litt tykt foretrekker jeg å smøre det på med en en liten spatula istedenfor å bruke sprøytepose.



Pga varmen har smøret en tendens til å skille seg, dette er ikke noe problem, bare la det kjøle seg ned til romtemperatur og bland det igjen.


 Skikkelig kaffekos :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar