Etiketter

onsdag 1. oktober 2014

Churros- og reisebrev



I sommer var jeg en tur i Spania. Det begynner etterhvert å bli ganske mange nordmenn som legger ferien sin dit, noe som er lett å forstå. For utenom deilig vær med garantert sol og varme, varmt hav å bade i, overkommelig mat og drikke og massevis av serveringssteder, så har de også et fantastisk utvalg av søtsaker.



Om jeg har muligheten så foretrekker jeg å spise meg gjennom et land, både salt og søtt. Men det er spesielt det søte som gir meg inspirasjon når jeg kommer hjem igjen og det klør i bakehendene.

Churros er noe du finner mange steder i Spania og er typisk tidlig på dagen, særlig til frokost (iallefall for meg).
 Deigen er en slags tykk vannbakkels som blir frityrstekt, delt opp i mindre biter og strødd med sukker.








Fascinerende å se det bli laget.

 Jeg er jo så glad i alt som har litt sjokolade så valgte å ta med det til å dyppe i. Varme, søte churros dyppet i varm sjokolade. Mmm....

 Perfekt frokost :)


 Jeg har også kommet over flere fantastiske iskrembarer. I denne er det egentlig to smaker, men det er bare den øverste som synes, søt Toronnes.

 Jordbær ostekake.

 Dagens lunsj. Jeg elsker virkelig sommer og ferie!

 Her er en litt mer forseg gjort variant. Utrolig moro med så mye godt.

 Markedene har gjerne flere boder som selger søtsaker. Herlig for de av oss som er glad i typisk smågodt.
.
 Det er som regel flest barn rundt disse bodene, også meg da...

 Et lite utvalg kaker og spanske spesialiteter.

Vel hjemme igjen har jeg drømt om churros og har endelig funnet en oppskrift verdt å prøve.
For å lage dette trenger du

Ingredienser:
  • 2 egg
  • 1dl vann
  • 1dl melk
  • 250g mel

 Ha melk og vann i en kjele og kok opp

 Ha melet i kjelen og rør godt til det begynner å slippe kantene på kjelen.

 Ta kjelen av varmen og tilsett ett egg av gangen.

La gjerne røren avkjøle litt så den ikk er for varm å håndtere.
Varm olje i en frityrgryte til 180 grader.
Ha røren over i en sprøytepose med stjernetyll og sprøyt ut ca 10 cm lange deler av deigen. La de steke til de er gyldne på begge sider 5-6 min. Test gjerne én først for å sjekke at de er stekt nok.

La de ferdige churrosene renne av på tørkepapir og dryss på med sukker og kanel.
 Jeg måtte jo selvfølgelig lage en sjokoladesaus til. Den jeg fikk i Spania synes jeg var litt svak, jeg synes jo godt det kan være skikkelig kraftig sjokoladesmak. Så selv varmet jeg opp 1 dl melk som jeg rørte ut 100g mørk sjokolade i.

 Søndagsfrokost!


 Varme churros dyppet i varm sjokolade er virkelig verdt å prøve :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar