Etiketter

tirsdag 17. juni 2014

Ostekake makroner

 
Makroner er så morsomt å jobbe med, for de kan varieres i det uendelige. Av og til er det moro å gjøre en litt anderledes variant enn det klassiske, selv om det er en god grunn til at klassiske makroner har blitt så populært.
Er det én ting jeg virkelig er glad i så er det ostekake (og strengt tatt er det kun bakt ostekake som med rette bør kalle seg ostekake), ulempen er bare at det er så veldig fett så man bør nok helst ikke spise for mye om gangen. Men hvem klarer vel å holde seg til én bit av noe så godt? Derfor tenkte jeg det ville være gøy å lage en makronvariant, da kan jeg spise en god del makroner før jeg er i nærheten av å spise like stor mengde som et vanlig kakestykke tilsvarer. Jeg likte også veldig godt den sprø og myke makronen til dette istedenfor den vanlige kjeksbunnen. En win win med andre ord.

Så skal du lage én ny ting denne uken anbefaler jeg disse makronene :)


 Til makronene trenger du;


Ingredienser:
  • 125g mandelmel
  • 125g melis
  • 60g sukker
  • 3eggehviter (90g)

For å få makronene så glatte som mulig så gir jeg mandlene en omgang i foodprosessoren først.
Jeg starter med å piske eggehvitene til skum.Tilsetter så sukkeret i to omganger til jeg har blank marengs. Tilsett farge om du ønsker det.

Sikter så inn melis og mandler.

Rør rundt til alt er godt blandet og du har en jevn sakterennende røre.


Sprøyt opp sirkler på et bakepapir og la de tørke i ca 30 min. Når du kan ta på de uten at noe sitter igjen på fingeren din er de klare til å stekes.

155 grader i ca 10 minutter- ikke varmluft.

Som fyll har jeg brukt ostekaken fra forrige innlegg, men uten kjeksbunnen.
 Stikk ut sirkler av ostekake som er på størrelse med makronene og legg de på halvparten av makronene.

Tilsett litt jordbærsyltetøy, gjerne den som finnes på klemmeflaske, og legg på resten av makronene.




 Dette ble så godt, enda godt at jeg måtte gi bort noen :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar