Etiketter

torsdag 13. mars 2014

Enkel sjokoladepudding





Dette er en av de enkleste sjokoladepuddingene jeg har laget. Den må ikke forveksles med tradisjonell sjokoladepudding som er litt mer som gele i konsistensen. Denne puddingen er myk og god og best av alt, ikke altfor syndig :)


Jeg tar utgangspunkt i konditorkrem som er en vaniljekrem tyknet med maizena.




  • 5 eggeplommer
  • 100g sukker
  • 1/2 l melk
  • 60g maizena
  • 35g smør


Kok opp 2/3 av melken.
Ha resten av ingrediensene bortsett fra smøret i en bolle og rør det godt sammen. Tilsett den varme melken og ha alt over i kjelen igjen. Kokopp under konstant omrøring til du får en tykk saus.
Ta kjelen av varmen og rør inn smøret.
Ha alt over i en ren bolle og dekk med plastfolie. La avkjøle.

Jeg ønsket litt flere konsistenser, så har valgt å ha med en kjeksbunn.
 
  • 100g kjeks (digestiv e.l.)
  • 20g smør
Knus kjeksen, smelt smøret og bland dette godt. Press ut i bunnen av puddingformen(e) du bruker.
 
  • 100g sjokolade
Smelt sjokoladen og rør den inn i kremen.

Fordel sjokoladekremen over kjeksbunnen og sett det hele kaldt en times tid.


Når puddingen er klar til servering piskes ca 2dl fløte opp med 1 ss sukker til lett krem. Fordel dette på toppen av puddingen.


Jeg synes den piskede kremen gjør seg veldig godt til, spesielt fordi den ikke er så søt.


Om du ønsker å gjøre denne litt sunnere kan du erstatte sukkeret med sukrin e.l. og sjokoladen med sukkerfri variant. Bunnen kan lages med mandelmel og litt sjokoladeproteinpulver.

Jeg fikk lyst til å prøve flere varianter og holdt av en liten del krem som jeg blandet med en godt moden banan. Dermed ble det en sjokolade/ bananpudding. Sjokolade og banan er jo så god kombinasjon!















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar