Etiketter

onsdag 5. mars 2014

Chocolate bugs















 Chocolate bugs, eller sjokolade-biller om du vil.
Her får du en litt annen måte å sette sammen konfekt på. Jeg synes jo det er gøy å gjøre ting litt annerledes av og til og disse små billene har jeg hatt lyst til å lage lenge.


Dette er en helt ordinær konfekt/ trøffel oppskrift hvor jeg rett og slett har valgt å sette sammen to og to trøfler for å få små, søte insekter.


 Til dette har jeg valgt bringebærtrøffel.

 Ingredienser:
  • 200g melkesjokolade
  • 1dl fløte
  • 1 ss lys sirup
  • 30g smør
  • 1ss bringebær eau de vie


Start med å  koke opp fløten

 Hell den varme fløten over sjokoladen og rør det til all sjokoladen har smeltet

 Tilsett sirup, likør og smør og rør det glatt.
Sett det i kjøleskapet til det er stivt.

 Trill kuler i to forskjellige størrelser og dypp disse i melkesjokolade.
Jeg oppbevarer kulene i kjøleskapet og tar kun ut ett par om gangen når jeg dypper de. Her har jeg også valgt å sette dem på en tannpirker for å gjøre dyppingen litt enklere.
La sjokoladen stivne.



 Mens konfekten står til stivning bruker jeg resten av den tempererte melkesjokoladen til å sprøyte opp ben til billene mine.
Her har jeg brukt en spisepinne som jeg har dekket med aluminiumsfolie. Det er fint om det er litt tykkelse på bena, for ellers kan de lett gå i stykker.

 Fest så billene på bena med litt ekstra smeltet sjokolade.
Vingene lages ved å dele en skåldet mandel i to og så feste hver halvdel til billekroppen med litt sjokolade.

Om du vil kan du gi dem øyne eller andre morsomme detaljer.

Ok, øynene ble litt rare. Neste gang vil jeg nok holde meg til mørk sjokolade og lage mørke øyne, det er jo tross alt det de fleste insekter har.

Veldig morsomme å bruke til å f.eks. dekorere dessert-tallerkener med.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar