Etiketter

torsdag 27. september 2012

Tilslørte bondepiker



Det må jo sies at dette er en av mine absolutte favorittdesserter. Jeg elsker virkelig smaken av norske epler og fløyelsmyk krem.



Jeg har gjort denne litt anderledes enn originalen, for som smuler har jeg, istedenfor å bruke kavringer (for det tåler jeg ikke), brukt Speculoos som er kjeks som lett minner om pepperkaker.


Til eplene har jeg brukt følgende:
  •  5 epler
  • 100g sukker
  • 1ts kanel
  • 50g smør
  • 1 vaniljestang

 Skrell eplene og del dem i små biter


 Ha smør, sukker, kanel og vaniljefrøene, som du har skrapt ut av vaniljestangen, i en stekepanne over moderat varme.


 Når smøret er smeltet og sukkeret oppløst har du i eplene.



 Stek det til eplene er myke.

Om du vil kan du nå ta halvparten av eplene og kjøre dem til mos i en foodprosessor, men jeg velger å beholde dem i biter.
La det avkjøle

Når eplene er avkjølt kan du piske krem til fløte, av ca 2 dl og 2 ss sukker.

 Knus kjeksen. Her kan du velge det du liker best, Digestive er et godt alternativ.

Så er det bare å legge opp;
epler, krem, kjekssmuler-
epler, krem, kjekssmuler


 Også kan du nyyyyyyyte. Nam nam nam.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar