Etiketter

onsdag 12. september 2012

Eplekake med krydder

Hei.

Nå er det høst og for meg så betyr det epletid. I hagen jeg vokste opp i hadde vi mange epletrær og hver høst laget mamma eplekake av noen av eplene.

i denne kaken som jeg deler med dere i dag har jeg tatt utgangspunkt i en krydderkake og tilsatt epler, jeg synes nemlig at epler og krydder er en deilig kombinasjon. Dette er en skikkelig saftig og god kake.

Ingrediensene er;
  • 300g sukker
  • 200g mel
  • 150g smør
  • 2,5 dl rømme
  • 3 egg
  • 2 ts malt ingefær
  • 1 ts nellik
  • 2 ts kanel
  • 2 ts bakepulver
  • 3 epler
 Skrell eplene og del dem i skiver.
 
Jeg har en slik epleskreller/ deler som jeg ELSKER. Den gjør jobben med å skrelle epler så mye enklere og du velge om du vil skive eplene samtidig eller ikke. Denne er kjøpt på Clas Ohlson.


Pisk egg og sukker til eggedosis
 


Mens eggedosisen piskes kan du steke epleskivene fra to av eplene i 1 ss smør, 1 ss sukker og 1 ts kanel. Skivene stekes til de er møre.



Ha epleskivene i bunnen av en smurt kakeform.






Smelt smøret og ha det i eggedosisen.


Tilsett alt det tørre


Hell røren over i formen


Tilsett skivene fra det siste eplet.

Stekes på 180 grader i ca 30-40 minutter om du bruker samme form som meg, ev. 1 time om du bruker vanlig rund kakeform. Sjekk med en kaketester eller tynn metallpinne.


Så er det bare å la kaken avkjøle før du pynter med litt sjokolade og melisglasur.

Syntes kaken så litt naken ut alene, så siden jeg fant noen fine og utrolig søte jordbær valgte jeg å bruke dem som ekstra pynt.

En deilig og saftig smak av norsk høst :)


















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar