Etiketter

mandag 7. august 2017

Sjokolade- og mynteiskrem



Jeg har laget nok en iskrem, det er så mange gode iskremsmaker å velge mellom så når man først har begynt så blir det fort til at man lager både 2 og tre varianter. Ett tips om du bruker iskremmaskin med kompressor, lag gjerne klart to eller fler iskremer om gangen for når den først har blitt kald går det fortere å lage neste iskrem.



Mynte er nok en variant som ikke er så vanlig i Norge, men som er åh så godt og forfriskende en varm sommerdag.
Denne oppskriften har like mye melk som fløte, jeg likte ikke så godt det og syns den ble litt tynn, så nest egang vil jeg nok halvere melkemengden.



  • 3 dl melk
  • 3 dl fløte
  • 75g frisk mynte
  • 75g sukker
  • 25g glukose (her kan du bruke vanlig sukker om du ikke har glukose)
  • 4 eggeplommer
  • 100g hakket sjokolade
Start med å varme opp melk, fløte og mynte til det er rett under kokepunktet. Trekk til side og la mynten trekke i 10 minutter.

Bland sukker og eggeplommer og sil melkeblaningen over. Ha alt tilbake i kjelen og kok på lav varme til det dekker baksiden av en tresleiv.
Sil av blandingen på nytt og la det avkjøle til romtemperatur.

Ha så alt i en iskremmaskin og la den gå til du har fått en tykk og fin iskrem. Helt på slutten kan du tilsette sjokoladen slik at den blir jevnt fordelt.


 Sjokolade- og mynteis klar til å nytes.


 Den er veldig god som den er, men jeg har lyst til å ha litt mer på, kanskje litt ekstra sjokolade...


Nå er det bare å bestemme seg for hvilken smak jeg skal prøve meg på neste gang. Tror jeg blir nødt til å investere i en god kokebok med kun iskremoppskrifter :)

og til sist en myntekvast, selvfølgelig! :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar