Etiketter

onsdag 2. august 2017

Sitroniskrem



Denne har jeg hatt så lyst til å lage kjempelenge.
Sommeren er jo tiden for iskrem ogda må man selvfølgelig prøve seg på noen hjemmelagede varianter.

Jeg har alltid hatt en svakhet for sitron youghurt og da jeg for første gang kom over sitroniskrem var jeg helt solgt. Dette har ikke vært en veldig vanlig smak i Norge, selv om det har kommet én variant etterhvert, så derfor ville jeg prøve å lage min egen.

Dette er en helt basis iskremoppskrift som er lett å variere.


  • 2,25 dl melk
  • 4,5 dl fløte
  • 3 eggeplommer
  • 75g sukker
  • 25g glukose (kan erstattes med vanlig sukker om du ikke har)
  • Skallet fra 2 sitroner
  • 2ss sitronsaft



Ha melk, fløte og sitronskall i en kjele og varm opp til rett under kokepunktet.
Ha sukker og egg i en bolle og bland godt


Tilsett den varme melkeblandingen mens du rører godt og ha alt tilbake i kjelen. Kok på lav varme til blandingen er tykk nok til å dekke baksiden av en tresleiv.

Sil av blandingen og avkjøl til romtemperatur.
Tilsett sitronsaften og ha det hele i en iskremmaskin til du har en tykk og deilig iskrem.



Så er det bare å velge om man skal ha den over i en form og inn i fryseren eller om den like gjerne skal spises med én gang. Det var bare halvparten som klarte å komme seg i fryseren hos meg :)

















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar