Etiketter

tirsdag 11. juli 2017

Magisk kake



Magisk kake har vært å se på diverse matfora de siste årene og jeg har lenge hatt lyst til å teste det ut. Nå har jeg endelig fått gjort det.



Det som gjør kaken magisk er at den deler seg i tre forskjellige deler med tre konsistenser under baking. Hemmeligheten ligger i å ikke bearbeide røren for mye, det skal være en ujevn "klumpete" røre som så jevner seg ved baking.

Her er det selvfølgelig mulig å bruke alle mulige smaker, men for å teste den ut har jeg valgt å holde den helt naturlig med kun litt vanilje.


  • 4 egg plomme og hvite hver for seg
  • 150g sukker
  • 1ts vaniljepulver/ sukker/ essens e.l.
  • 125g smør- smeltet
  • 115g mel
  • 0,5l melk

Pisk eggeplommer og sukker til eggedosis og vend inn melet

Tilsett vanilje og smeltet smør

Tilsett melken i flere omganger til alt er godt blandet inn

Stivpisk eggehvitene og vend dem raskt inn, husk at du ønsker en klumpete røre.



Ha alt i en form (min er 20cm x 20cm) og stek på 160 grader i ca 40- 50minutter.
Kaken er ferdig når den gylden med en forsiktig skjelving når du dunker borti formen (litt som gele).



Og der har du en kake som er delt i 3 lag helt av seg selv. Ganske kompakt i bunn, myk og kremet i midten og luftig øvesrt.

 Tenker denne kan bli veldig god med litt sjokolade, ev. litt iblandede bær e.l. Får nok teste ut flere varianter tenker jeg :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar